Bernard Sesboüé francia
1929. július 30. (Suze-sur-Sarthe, Franciaország) – 2021. szeptember 22. (Lille, Franciaország)
Katalógusnév | Sesboüé, Bernard |
---|---|
Életrajz |
Képek 1
Könyvei 2
Népszerű idézetek
Életünk végén testünk sok tekintetben olyan lesz, amilyenné tettük.
…
A test tehát mi vagyunk: jogosan mondhatjuk, hogy nem testünk van, hanem mi vagyunk a testünk.
110. oldal
Bernard Sesboüé: Krisztus pedagógiája Az alapvető krisztológia elemei
Az ember egzisztenciális szabadsága forog kockán, amikor olyan vallási jellegű döntést hoz, amely létezésének értelmét érinti.
95. oldal
Bernard Sesboüé: Krisztus pedagógiája Az alapvető krisztológia elemei
Az evangéliumok szerkesztői Jézus életének szinte minden jelenetét természetszerűen úgy építették fel, hogy az Evangélium legyen: ilyen vagy olyan szempontból örömhír az Országról, amely azonos Jézus személyével és a húsvéti eseménnyel.
54. oldal
Bernard Sesboüé: Krisztus pedagógiája Az alapvető krisztológia elemei
„A liberális Jézus-élete-kutatás mérlege a lehető legnegatívabb” – hangzik Albert Schweitzer kemény megállapítása 1906-ban megjelent könyvében, amely azóta klasszikussá vált. Schweitzer összefoglalja a Jézus életéről szóló kutatás történetét. Ilyen Jézus soha nem létezett: „Ez a racionalizmus által felrajzolt figura, akit a liberalizmus keltett életre, s a történelemtudományra alapozó modern teológia alakított át. Ez a kép nem külső hatásra pusztult el, hanem belülről esett szét, mert megingatták és szétrepesztették a valódi történeti problémák.”
…
Többé senki nincs abban a helyzetben, hogy megírja Jézus életét.
…
Bornkamm szavai alapján két pozitív tanulságot lehet lehet levonni a Jézus-élete-kutatás kudarcából. Az első az, hogy lehetetlen Jézus-életrajzott írni abban az értelemben, ahogy ma a modern történettudomány egy életrajzott elképzel. A források ugyanis ezt nem teszik lehetővé: ezek ugyanis tanúságtételek, amelyek a hitből fakadnak és a hitnek szólnak. … Így érkezünk el a második tanulsághoz: a Jézus-élete-kutatást irányító liberalizmus „antidogmatikus” a-priori-ja maga is dogmatikus. … A kérdés tehát nem az, hogy az előzetes megértést tagadjuk-e más, vitatható előzetes megértések nevében, hanem az, hogy melyik ezek közül a legmegfelelőbb.
87-88. oldal
Bernard Sesboüé: Krisztus pedagógiája Az alapvető krisztológia elemei
Látható, hogy itt voltaképpen a szüzesség meghatározása a kérdés. A szüzesség lemondás a hitvesi kapcsolatnak a szexualitás szférájában való konkrét gyakorlásáról, amellyel egy személy szeretetből önmagát bensőségesen odaadja a másiknak. Értéke az indítékoktól függ. Egy nő szüzességét tehát nem szabad összetéveszteni azzal, ami annak általában külső és fizikai jele.
202. oldal
Bernard Sesboüé: Krisztus pedagógiája Az alapvető krisztológia elemei
A találkozás Jézus és tanítványai között, valamint közös útonjárásuk ugyanis nem előzmény nélküli kezdet az üdvösség történetében.
23. oldal
Bernard Sesboüé: Krisztus pedagógiája Az alapvető krisztológia elemei
… valójában nincsen kizárólag fizikai betegség, és minden ember a saját szabadságában éli át betegségét. … A betegség tehát azt a kérdést teszik fel, hogy a rosszal találkozó beteg milyen értelmet, végső soron milyen „üdvösséget” remélhet. Ezen a síkon lép közbe Jézus csodatevő működése, amely felszabadító és életet adó cselekvés: az egész embert veszi célba és a világban működő Gonosszal erőivel száll szembe.
188. oldal
Bernard Sesboüé: Krisztus pedagógiája Az alapvető krisztológia elemei
… a krisztológiának elsődleges kritériuma Jézus Krisztus, a másodlagos pedig az egyház hite. Egyik kritériumot sem lehet kijátszani a másik ellen.
97. oldal