Koktél ​hatkor 11 csillagozás

T. S. Eliot: Koktél hatkor

A ​század egyik legnagyobb költőjének világhírű drámáját – vígjátékát – nyújtjuk át most a magyar olvasónak. Életművének szerves részét alkotják drámái: beletartoznak a költő Eliot világába, szerves részei és tulajdonképpen eredményei-folyományai is annak. A drámaíró Eliot a színpadon is szembefordul a kor áramával. Induláskor a verset prózaivá tette. Később viszont a drámát próbálta meg a költészet magasába emelni. Ennek a kísérletnek talán legszebb példája a Koktél hatkor. A banális alaphelyzetből, a szalonvígjáték-figurákból az elioti dráma-vers segítségével sikerül a szerzőnek – akárcsak Moleere-nek a Tartuffben és Az embergyűlölő-ben – a komikumból költészetet párolni, s a színpadi komikum modern poézisét megteremteni. Ha valaki azzal az áhítattal fog hozzá a darab olvasásához, hogy a század egyik legnehezebben érthető és legfilozofikusabb költőjének művét tartja a kezében, eleinte csalódás érheti: rögtön egy koktélparti léha hangulatában, nagyvilágian üres és szellemes… (tovább)

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Európa Modern Könyvtár Európa

>!
Európa, Budapest, 1967
136 oldal · Fordította: Vas István

Enciklopédia 1


Kedvencelte 1

Várólistára tette 20

Kívánságlistára tette 20


Kiemelt értékelések

Viktoria_Agnes_Takacs>!
T. S. Eliot: Koktél hatkor

Kicsit el vagyok maradva az egyik Nobel dijas kihivasommal, igy ev elejen nagy lendulettel belecsaptam a temaba. Mar korabban is megallapitottam, hogy neves dij ide, neves dij oda, nem mindenkirol erti az ember, miert is itelhettek neki oda.
Eliottol eddig semmit nem olvastam. Persze tudtam, hogy az o versei alapjan keszult a Macskak cimu musical, de azert gondoltam, hogy nem nehany cuki cicas vers miatt iteltek neki oda a Nobelt. Nos, o az abszolut jol oregedo szerzokhoz tartozik szamomra, legalabbis a Koktel hatkor alapjan. Nem mondom, hogy mindennel egyet ertek, amit o moralis konkluziokent levon, de azok a felvetesek, amiket ebben a rovidke dramaban felhoz a hazassagrol, az emberi kapcsolatokrol, a felszinessegrol. a valasztasainkrol ma eppugy aktualisak, mint 1949-ben, mikor a darab irodott. Sajnalom, hogy valahogy mara ot nagyon elfelejtettuk.

kaen>!
T. S. Eliot: Koktél hatkor

Egy titokzatos vendég bukkan fel Edward koktélpartiján, akit épp otthagyott a felesége és az élete romokban hever. Bölcs, ám érzelemmentes és kicsit talán kegyetlen tanácsokat ad neki és mindenki másnak is, mintha az életüket próbálná rendbe hozni… A vígjátékba illő fordulatok és helyzetek mellett szokatlanul komoly párbeszédek kapnak helyet az életben elfoglalt helyünk kereséséről és a valósággal való szembenézésről. Eliot egyik legkönnyebben érthető és leghumorosabb műve, ugyanakkor nem túl könnyed és semmiképp sem felszínes, noha az alaphelyzetből adódóan lehetne. Aki szereti a drámákat, annak kihagyhatatlan. :)


Népszerű idézetek

judkacag>!

Csak azt ne hidd, hogy te megalázhatsz engem! Megalázás – ez olyasmi, amit én követtem el magammal. Azt sem tudom, létezel-e annyira, hogy megalázhass.

44. oldal

Kapcsolódó szócikkek: megalázás
judkacag>!

Ha az emlékbe kapaszkodhatom, már elbírok bármi jövőt. De az emlék megkívánja, hogy megtudjam az igazat a múltról.

33. oldal

judkacag>!

Legtöbbször véglegesnek fogjuk fel magunkat, mert nem tehetünk egyebet, és élünk abból a kevésből, amit magunkról tudni vélünk. Maga most kicsoda? Erről nem tud többet, mint én, inkább kevesebbet. Maga semmi más, csak egy sorozat elavult reflex. Itt egyetlen tennivaló van: semmit se tenni. Várni.

21. oldal

judkacag>!

ISMERETLEN VENDÉG
Majd megmásítja a szándékát és mégsem lesz szabad. Tegnap volt a maga szabadság-pillanata. Akkor elhatározott valamit. Megmozdított bizonyos erőket a maga életében és mások életében, és ezeket az erőket nem lehet visszafordítani. Ez az egyik oka. A másik az, hogy nem tréfadolog valakit visszahozni a halottak közül.
EDWARD
A halottak közül? Ez képes beszédnek egy kissé… drámai, tekintve, hogy a feleségem csak tegnap hagyott el.
ISMERETLEN VENDÉG
De hiszen egymással kapcsolatban naponta meghalunk.

50. oldal

judkacag>!

Téged meg Céliát más-más célra hívtunk. A te szereped az volt, hogy Lavinia egyik felfedezése légy, Céliának az előkelő társaságot kellett képviselnie. Laviniának mindig becsvágya volt hogy egyszerre két világban is megvesse a lábát – de úgy, hogy ő legyen a híd közöttük. Azt hiszem ezért mondtak a csütörtökjei csütörtököt.

29. oldal

judkacag>!

ISMERETLEN VENDÉG
Csak nem azt akarja mondani, hogy szerelmes belé?
EDWARD
Hát… véglegesnek tekintettük egymást.

19. oldal

judkacag>!

Az a legrosszabb pillanat, amikor az ember érzi, hogy nincs benne többé kívánság arra, ami a legkívánatosabb, és még nem éri be azzal, amit kívánnia lehet, és már csak azt szeretné, ha kívánni tudná, ami kívánnivaló maradt. De ezt te nem érted.

45. oldal

Szilvi_G>!

Az én, amelyik akar, csak gyönge kreatúra,
És végül is ki kell egyeznie
Azzal a makacs, szívósabb énnel, amelyik nem beszél,
Amelyik néma, és nem ért az érveléshez,
Amelyik némelyekben tán őrangyal is lehet –
De a hozzám hasonlókban csak a középszerűség
Tompa, kérlelhetetlen, lebírhatatlan szelleme.
Az akaratos én felidézheti a csapást
Ebben a kelletlen társas viszonyban –
de csak úgy boldogulhat,
Ha az erősebb fél törvényeinek aláveti magát.

46. oldal

Szilvi_G>!

De hiszen egymással kapcsolatban naponta meghalunk.
Amit másokról tudunk,
Csak emléke a pillanatoknak,
Amikor ismertük őket. És megváltoztak azóta.
Az a feltevés, hogy ők is, mi is ugyanazok maradtunk,
Hasznos és kényelmes társadalmi konvenció,
De néha föl kell borítani. Azt sem szabad elfelejtenünk,
Hogy minden találkozáskor egy idegennel találkozunk.

50. oldal

Szilvi_G>!

Hát csak azt tudjuk szeretni,
Amit a képzeletünk teremtett?
Hát tényleg mindnyájan szeretetlenek és szerethetetlenek vagyunk?
Akkor az ember mégis egyedül van, és ha egyedül van,
Akkor a szeretet alanya és tárgya egyképpen valószerűtlen,
És az álmodó semmivel sem valóságosabb, mint az álmai.

97. oldal


Ezt a könyvet itt említik


Hasonló könyvek címkék alapján

Marc Norman – Tom Stoppard: Szerelmes Shakespeare
William Shakespeare: Sok hűhó semmiért
George Bernard Shaw: Pygmalion
Oscar Wilde: Bunbury
William Shakespeare: William Shakespeare összes drámái I-VI.
Nyikolaj Vasziljevics Gogol: Gogol művei
Plautus: Hét komédia
Woody Allen: Tollatlan jószág
Török Rezső: A sötét huszár és a többiek
Fekete Sándor: Az emberevő komédiája