Igen, az olvasás védelemre szorul, mióta csak az embert emberré emelő nyelv rátalált az írásbeliségre. Ezt hangsúlyozza ez az alapozó jellegű kézikönyv, mely tájékozódást, eligazítást és kitekintést nyújt e fontos témában.
A kifejlett emberi nyelv olyan rendszer, amely nem létezhet írásbeliség, tehát olvasás nélkül, és ez a rendszer a civilizációnkat teremtő értelem létezésének, további fejlődésének kulturális alapját és közegét képezi.
Ezért minden korban védeni kellett az olvasást, fel kellett nevelni az olvasókat, szorgalmazni kellett új és új olvasatokat… És meg kellett alkotni az emberi fejlődést elősegítő „olvasnivalókat”!
A tankötelesség végső soron: írás- és „olvasás-kötelesség”. Egyértelmű társadalmi és emberi veszteség, ha „az oktatás nem tudja kialakítani megfelelő módon azokat az írásbeliséghez kötődő képességeket, amelyek az egyén érvényesüléséhez szükségesek lennének a mindennapi élet különböző területein.”
A világ fejlettebb… (tovább)
Az olvasás védelmében 2 csillagozás
Enciklopédia 4
Szereplők népszerűség szerint
Héphaisztosz / Vulcanus / Vulcan
Várólistára tette 12
Kívánságlistára tette 7
Kiemelt értékelések
Egyetlen okból adok 4,5 csillagot, mert Vekerdy, Nagy Attila és Gombos Péter fejezetei is „hozott anyagok”, – korábban, máshol már megjelentek, és ismertem őket.
(Mondjuk a kötet nélkülözi a szakkönyv jelleget, van benne egy tanulmány, ami kifejezetten hosszú és szaknyelven íródott; a többi könnyebben befogadható, köznyelven írt fejezet.)
Népszerű idézetek
A mesék nem arról szólnak, hogy „minden rendben van”, hanem hogy minden rendbe hozható.
135. oldal, Hogyan tanítanak élni a tündérmesék? · Komáromi Gabriella
Az a jó olvasó, akinek az olvasás örömöt, élvezetet okoz, mert át tudja élni a hősök sorsát, azonosulni tud velük, ez megmozgatja, felidézi érzelmeit, és ebben az érzelmileg megragadott állapotban tágul a világról való tudása és önmagáról való tudása is.
35. oldal, A meséléstől az olvasásig · Vekerdy Tamás
A mese nemcsak álom, vàgy, illúzió, aminek semmi köze a valósághoz. A mesék nem arról szólnak, hogy „minden rendben van”, hanem hogy minden rendbe hozható. A mese élni segít. Ebben áll a halhatatlansága.
135. oldal, Komáromi Gabriella: Hogyan tanítanak élni a tündérmesék?
A jó regény a valóságot még mélyebben ragadja meg, mint a mindennapi élet vagy a tudományos elemzés. Közömbös, hogy az emberi viszonylatok valósága-e az, amiről szól, vagy az individuum mély pszichikus valósága. De a regény még ezeken is túlterjedően: világértelmezés.
35. oldal, A meséléstől az olvasásig · Vekerdy Tamás
Ha várni kell a beteljesedésre, azt a mesében a lányok átalusszák. Az álom felkészülés is valamire. A felnőtt létre, felnőtt döntésekre. Bettelheim szerint az álom a nemi érés szimbóluma a tündérmesékben, azt hiszem az emberi érésé is. (Csipkerózsika)
Komáromi Gabriella: Hogyan tanítanak élni a tündérmesék? (141. o.)
A szerző mondanivalója, a mű rétegei, a korrajz apró részleteinek mögöttes értelmezése – mind-mind olyan adalékká válhat, ami rossz esetben azt sugallja szegény olvasónak, hogy ő bizony nem jól olvasott. Miközben izgult, bosszankodott, méltatlankodott, felháborodott, röhögött, elérzékenyült, kiakadt, lehet, hogy mindezt nem jól tette – az érzelmeit kérdőjelezheti meg utólag egy olyan elemzés, amely a szöveg életidegen analízisével nemegyszer magát az élményt távolítja el.
Sztorigami · Szvetelszky Zsuzsanna
Játék és mese. – Két olyan varázseszköz, amellyel a legtöbb lelki és szellemi táplálékot nyújthatjuk kisgyerekeinknek, s amellyel a legbiztosabban vértezhetjük fel őket a felnőttkorra.
34. oldal, A meséléstől az olvasásig · Vekerdy Tamás
Hasonló könyvek címkék alapján
- Alice Miller: Kezdetben volt a nevelés 94% ·
Összehasonlítás - Csanádi Gábor – Gerő Zsuzsa – Ladányi János: Mobilitási esélyek és a kisegítő iskola ·
Összehasonlítás - Réti Gergely – Székely Levente (szerk.): Egy jobb világért ·
Összehasonlítás - Zsolnai Anikó: A szociális fejlődés segítése ·
Összehasonlítás - Kapócs Imre – Maár Márton – Szabadka Péter (szerk.): Ifjú-kór ·
Összehasonlítás - Kozma Tamás: A nevelésszociológia alapjai ·
Összehasonlítás - Forray R. Katalin – Hegedüs T. András: Két tanulmány a cigány gyermekekről ·
Összehasonlítás - Kiss Árpád (szerk.): Nevelés és neveléstudomány ·
Összehasonlítás - Koncz János: Pedagógushivatás ·
Összehasonlítás - Kovai Melinda: Lélektan és politika ·
Összehasonlítás