Naplók ​1950–1962 35 csillagozás

Sylvia Plath: Naplók 1950–1962

„Sylvia Plath naplóinak szöveghű kiadása önmagáért beszél. A költő tizenegy évesen kezdett naplót írni, és haláláig, azaz harmincéves koráig folytatta a naplóírást. Ez a könyv az 1950 és 1962 közötti, felnőttkori naplókat tömöríti. A szöveg a northamptoni Massachussettsben, a Smith College Sylvia Plath-gyűjteményében őrzött, huszonhárom eredeti kézirat pontos és teljes másolata. A kézírásos füzetek és gépelt lapok dokumentálják Sylvia Plathnak a Smith College-ban, illetve a cambridge-i Newnham College-ban töltött diákéveit, Ted Hughesszal kötött házasságát, és azt a két évet, melyet írással, tanítással töltött New Englandben. A kiadást néhány, 1960-62-ből származó naplótöredék egészíti ki.” (Karen V. Kukil)

Eredeti megjelenés éve: 1982

>!
Cartaphilus, Budapest, 2004
678 oldal · ISBN: 9639303909 · Fordította: Lázár Júlia

Enciklopédia 8


Kedvencelte 11

Most olvassa 9

Várólistára tette 61

Kívánságlistára tette 71


Kiemelt értékelések

Zoska>!
Sylvia Plath: Naplók 1950–1962

Nem tudtam egyszerre elolvasni a naplókat, még mindig vannak hiányzó részek. Emlékszem, hogy iszonyatosan lassan értem egy-egy nap végére, mert Sylvia szavainak van valamiféle különös zeneisége, el-elmerengtem egy-egy mondaton.
Sokkal jobban szeretem a naplóit, sokkal „szépirodalmibb” és komplexebb munkák a számomra, mint például Az üvegbura, pedig azt is szerettem olvasni. A naplóiban nem csak a depresszióját ismerhetjük meg, de mindent átlengett az a nyomasztó érzés, meg persze a tudat, hogy Sylvia csúnyán végzi. Túlérzékeny, zárt világú nő volt, talán nem is illendő ilyen mélyen megismerni őt, mint amit a naplója elolvasása jelent.

Cicafagyi>!
Sylvia Plath: Naplók 1950–1962

Gondoltam, olvasok valami érzékenyet és nőit a várandósságom utolsó harmadában. Nem tudtam egyedül csak ezt a könyvet olvasni, ki kellett egészítenem valami férfias elbeszéléssel, mert hihetetlenül nyomasztó hangulatú, és nem tudom, ez mennyire hangzik nagyképűen, de vannak benne részek, amelyeknél (sajnos?) magamra ismertem.

1 hozzászólás
szelesteirita P>!
Sylvia Plath: Naplók 1950–1962

az eleje nagyon nehéz, le is tettem. újra és újra neki kell ülni, és nagyon kell koncentrálni. nem is lehet mindent megérteni, illetve megjegyezni benne. nem gondolom hogy egyszerre kell kiolvasni.
időszakos olvasmány, néha előkerül egy-egy része, aztán elrakom.
ettől függetlenül nagyon szépen ír!

3 hozzászólás
Zina>!
Sylvia Plath: Naplók 1950–1962

Azt hiszem, a legjobb párhuzamosan olvasni a Naplókat és az Üvegburát.

Pennmenelien P>!
Sylvia Plath: Naplók 1950–1962

Sok és nehéz minden tekintetben. Alig 12 év egy ember életéből, de oly sok minden, sok élet van ebbe belesűrítve! A legizgalmasabb számomra azok a naplóbejegyzések voltak, amikor a pszichiátriai osztályon dolgozott, illetve amelyek a terápia alatt íródtak.

JustABookishSoul P>!
Sylvia Plath: Naplók 1950–1962

Sylvia a kedvenc írónőm. A naplója a kedvencem tőle…annyi érzelem van benne, teljesen át tudom érezni a gondolatait, a tetteit, mindent!

kbszilvi>!
Sylvia Plath: Naplók 1950–1962

Lenyügőző, érdekes, elgondolkodtató, néha nehézkes, követhetetlen.
Újra és újra kell olvasni.


Népszerű idézetek

JustABookishSoul P>!

Féltékeny vagyok mindenkire, aki mélyebben gondolkodik, jobban ír, jobban rajzol, jobban síel, jobban néz ki, jobban szeret, jobban siet élni, mint én.

32. oldal, 1950. július - 1953. július

Kapcsolódó szócikkek: féltékenység
introverted_astygmia P>!

Nem hiszek abban, hogy a szelídeké lesz a föld. A szelídeket észre sem veszik, miközben eltapossák. Megrohadnak a háború, az üzlet, a művészet talaján, szétbomlanak a tavaszi esők áztatta, meleg földben. A bátrak, a nagyszájúak, a kegyetlenek, az életrevalóak, a forradalmárok, a hatalmasok azok, akik átmasíroznak a vasalt bakancsuk alá simuló, lágy, engedelmes húson.

42. oldal

JustABookishSoul P>!

Mindenki én szeretnék lenni, a béna, a haldokló, a szajha, aztán visszabújnék a saját bőrömbe, hogy leírjam annak az embernek az érzéseit, gondolatait, aki voltam.

9. oldal, 1950. július - 1952. július

munuum>!

emésztő szeretet, nem egy istené, de azé a tiszta, töretlen érzeté, hogy a sziklákat, melyek névtelenek, a hullámokat, melyek névtelen, az érdes füvet, mely névtelen, egy pillanatra mégis meghatározhatja a lény tudata, aki megfigyeli. ahogy a napfény megperzseli a sziklát, a húst, a szél fölborzolja a füvet, hajat, van ebben valami bizonyosság, hogy az óriási, vak, személytelen, öntudatlan és semleges erők megmaradnak, és az a törékeny, csodálatosan összeszőt szervezet, amely közvetíti és jelentéssel ruházza fel őket, egy keveset mozgolódik még, aztán elbotlik, elbukik és végül a névtelen talakban olvad hangtalanul, arctalanul, azonosság nélkül.
egy ilyen élményből emelkedtem ki egészben, tisztán, csontig hasított a nap, tisztánál tisztábbra mosott a sós víz jeges élessége, száraz és fehér lettem, mint az a nagy csöndesség, amely csak az ősi dolgok közelében időzőt lepi meg.
ebből az élményből merült föl a hit is, hogy visszatérítsen a sekélyes vágyak, az álnok kicsinyesség emberi világába. a hit, amely talán naiv és gyerekes, és úgy ahogy van, a természet végtelen egyszerűségéből születik. az érzés, hogy mindegy, milyen a többiek viselkedése és gondolkodása, valami rendjénvalóság és szépség az élethez tartozik és megosztható, szabadban, szélben és napsütésben, egy olyan embertárssal, aki ugyanezekeben az alapelvekben hisz.
mégis, amikor ilyesfajta hitet érzünk bele a másik emberbe, valóban megrázó, ha ráébredünk, hogy annak egy részét, ami számunkra az élet olyannyira gazdag, tekervényes fogalma volt, a másik hanyagul, felszínesen elintézi – ekkor történik, hogy szédült, kimondhatatlan dermedtség bénítja a szavakat, csakhogy utat engedjen a későbbi, mély bántalomnak. […] azt érzem, hogy nincs jogom az ítélkezésre, mégis rombolódik a hitem, a bizalmam. azt, hogy mód van ugyan az ésszerűsítésre, a megbocsátásra, de csak ha a különösből az átlagoshoz soroljuk azt a másik embert.
hát ennyi. a szikla és a nap várnak rám ezután is és a vigasztalódás.

JustABookishSoul P>!

[…] Nem hiszem, hogy a szó szoros értelmében van élet a halál után. Nem hiszem, hogy az én énem vagy szellemem elég egyedi, elég fontos ahhoz, hogy a temetés után fölszárnyaljon az áldott, rózsaszínfelhők közé, a mennybe. Ha elhagyjuk a testünket, ahogyan kell, semmivé válunk.

42. oldal, 1950. július - 1953. július

Anikó0909>!

Érezni akarom minden napnak az ízét és gyönyörűségét, nem akarok visszariadni a fájdalomtól; soha nem akarom az érzéketlenség tompa burkába zárni magam, abbahagyni az élet megkérdőjelezését és megítélését, nem akarok könnyű kiutat találni. Tanulni és gondolkodni: gondolkodni és élni, élni és tanulni: mindezt mindig friss beleérzéssel, friss ésszel, friss szeretettel.

Zina>!

Öröm: mutass örömöt, és élvezd a hatást: mások is örülni fognak. A keserűség az egyik bűn. A másik az örökkön uralkodó tunyaság.

Szelén>!

Megélni, érezni akarok minden árnyalatot, tónust, minden változatát az életemben lehetséges szellemi és fizikai tapasztalásnak.

41. oldal

kiscsillag0310>!

Szeretem az embereket. Mindenkit. Úgy szeretem őket, mint a bélyeggyűjtő a gyűjteményének darabjait. Számomra minden történet, minden esemény, minden beszélgetésfoszlány: nyersanyag. A szeretetem nem személytelen, mégsem egészen szubjektív. Mindenki én szeretnék lenni, a béna, a haldokló, a szajha, aztán visszabújnék a saját bőrömbe, hogy leírjam annak az embernek az érzéseit, gondolatait, aki voltam. De nem vagyok mindentudó. A saját életemet kell élnem, mindig ezzel az eggyel kell beérnem. A saját életét meg nem szemlélheti folyton objektív kíváncsisággal az ember…

9. oldal

apple_pie>!

Az agyamból mennyi az enyém? Mennyi válik el annak a gumilenyomatától, amit valaha olvastam, hallottam vagy átéltem? Biztos, hogy én próbálom összhangba hozni mindazt, ami elém kerül, de ez minden, ami megkülönböztet egy másik emberi lénytől? Hogy véletlenül belebotlottam bizonyos dolgokba, és magamba szívtam őket? Hogy a környezetemnek és egy véletlen génkombinációnak köszönhetően, hogy vagyok, aki vagyok?

44. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Nikki Sixx – Ian Gittins: A heroin-naplók
Francine Rivers: Skarlátvörös fonal
Kathryn Stockett: A Segítség
Stephen King: A halálsoron
Lorenzo Carcaterra: Pokoli lecke
Daniel Keyes: Virágot Algernonnak
Art Spiegelman: A teljes Maus
Duff McKagan: It's So Easy
John Steinbeck: Kék öböl / Szerelem csütörtök / Égi Mező
Irwin Shaw: Gazdag ember, szegény ember