Forgatókönyvírók ​kézikönyve 14 csillagozás

A sikeres forgatókönyvírás gyakorlati lépései
Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve

Syd Fieldnél senki sem tud többet a forgatókönyvírásról. A hollywoodi bennfentes a Forgatókönyv című bestsellere folytatásában most a forgatókönyvírók új nemzedékével osztja meg titkait, meglátásait, anekdotáit. A Forgatókönyvírók kézikönyve sok-sok hasznos példával illusztrálva mutatja be, hogyan zajlik a műhelymunka Syd Field világhírű workshopjain. A Forgatókönyvírók kézikönyvé-ből kiderül, hogy milyen a jó ötlet, milyen a profi szerkezet, megtudhatod, hogyan keltsd életre a karaktereket, hogyan írj párbeszédet, vagyis hogyan dolgozd fel ötletedet sikeres, profi forgatókönyvvé. Akár kezdő vagy, akár profi, ha követed Field tanácsait, végül a kezedben lesz egy kész, eladható forgatókönyv!

>!
Cor Leonis, Budapest, 2020
296 oldal · ISBN: 9786155893384
>!
Cor Leonis, Budapest, 2012
296 oldal · ISBN: 9789638889119 · Fordította: Köbli Norbert

Enciklopédia 3

Helyszínek népszerűség szerint

Los Angeles · San Francisco


Kedvencelte 4

Most olvassa 6

Várólistára tette 22

Kívánságlistára tette 24

Kölcsönkérné 3


Kiemelt értékelések

Novbert>!
Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve

Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve A sikeres forgatókönyvírás gyakorlati lépései

Számomra szokatlanul kevéssé technikai könyv – legalábbis azokhoz képest amit eddig olvastam. Syd Field nem ringatja az olvasót abba az illúzióba hogy nála van a bölcsek köve, vagy hogy a történetírás olyasmi amivel kapcsolatban meg lehet mondani a tutit egyáltalán. A könyv legértékesebb részei nem is a szerkezetről írott dolgok, inkább azok, amikor arról ír, mennyire flexibilis is a szerkezet, mennyire nyitottan kell hozzáállni az alkotási folyamathoz, és hogy hogyan lendüljünk túl az alkotói válságon.
Kicsit furcsa könyv, kicsit terjengős, számomra kicsit túl lazán szerkesztett, és kissé repetitív, de legalább van benne egy csomó hasznos példa, meg tanulságos sztorik az alkotási folyamatról. Valamint filmelemzések. Rengeteg. Legalább egy tucat címmel bővítette a „Filmek, amiket még meg kell néznem” listámat.
Ha jobban preferálod a konkrét strukturális elméleteket, akkor inkább olvasd el a Save The Cat-et vagy a Dramaticát, de ha épp alkotói válságban vagy, és jól jönne pár jótanács egy igazi öreg rókától a szakmában, akkor ez a neked való könyv.

1 hozzászólás
Adam_Taylor>!
Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve

Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve A sikeres forgatókönyvírás gyakorlati lépései

Syd Field Forgatókönyve gyakorlati szempontból magyarázza el, mi is az a forgatókönyv és hogyan épül fel – a Forgatókönyvírók kézikönyve pedig pontról pontra végigvezet, hogyan lehet megírni egy ilyet. A két könyvben rengeteg a közös dolog, többségében ugyanazokat a filmes példákat, anekdotákat, hasonlatokat használja, ugyanúgy többször elmondja a kulcsfontosságú dolgokat ("A szerkezet olyan mint a fa a szélben: hajlik, de nem törik") – de mivel ez egy gyakoralti kézikönyv, nekem kifejezettent tetszett és praktikusnak tűnt, hogy ennyire kiemeli a lényeget. Amikor vezetni tanul az ember, ugyancsak ezerszer végighallgatja, hog kuplung-fék-gáz, vagy hogy SIKK-es indulás.
A legjobb mégis az az empátia, amivel Field végigvezet minket – szinte érezzük, hogy ott áll mellettünk és támogat. Látszik, hogy nemcsak remek tanár, de ő maga is gyakorló író volt: pontosan tudja és érzékletesen írja le, milyen rémisztő egy fehér, üres oldal; mekkora kín kihúzni egy-egy bekezdést; vagy hogyan rohannak meg a kétségek és kifogások, mikor valaki úgy határoz, hogy ír valamit.

Pötyidanon>!
Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve

Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve A sikeres forgatókönyvírás gyakorlati lépései

Minden filmesnek készülő könyvtárának kötelező darabja

MZsoli>!
Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve

Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve A sikeres forgatókönyvírás gyakorlati lépései

Syd Field kicsit szájbarágósan, de mindenképpen hatalmas ismeretanyagot nyújt át.

Endre_Halász>!
Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve

Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve A sikeres forgatókönyvírás gyakorlati lépései

Minden példát és utalást érteni fogsz a könyvből, ha ezeket a filmeket mind láttad, vagy megnézed a könyv elolvasása előtt, ja és persze másik ötven-hatvanat:
Gyűrűk Ura trilógia
Hideghegy
Memento
Magnólia
Tenenbaum, a háziátok
Szegények és gazdagok
A Sierra Madre kincse
A rakparton
A nagy ábránd
A játékszabály
Az aranyhintó
Reggeli a szabadban
Mátrix
Harmadik típusú találkozások
Híd a Kwai-folyón
Amerikai szépség
A Bourne-csapda
A mandzsúriai jelölt
A keresztapa
Jeremiah Jahnson
Gyilkos túra
Alice már nem lakik itt
Amerikai Graffiti
A taxisofőr
A nagy Gatsby
Öt könnyű darab
Az elnök emberei
Ponyvaregény
Szél és az oroszlán
Maszk
Gorillák a ködben
Szeress Mexikóban
Páratlan prédikátor
Divorce Wars
Terminátor 1-2.
Titanic
A bárányok hallgatnak
Az esküdt
Anyádat is
A Sólyom veszélyben
Sivatagi cápák
Multik haza!
Bajos csajok
Harold és Maude
Hálózat
A Keselyű három napja
A kis szemtanú
A remény rabjai
Annie Hall
Aranypolgár
West Side Story
A muzsika hangjai
Homokkavicsok
Bonnie és Clyde
A kánikulai délután
Sampon
Collateral – a halál záloga
Butch Cassidy és a Sundance kölyök
Thelma és Louise

Tehát rengeteg példára, mondandójának megvilágítására számíts.
A könyv szakkönyv ellenére csak nagyobb részekre tagolt és bő lére eresztett, amerikai módra sokszor-ismétlősen, jó hosszúra elkészített kávé mellett elbeszélős hangnemben szólal meg. Pár értékes információt tartalmaz a könyv, jegyzet formájában pár oldalra kifér. A hangnem ugyanakkor alkalmas rá, hogy közel érzhessük magunkat a filmes világhoz és annak működéséhez, melyről sok belső információt is megoszt a szerző (mennyit fizetnek egy forgatókönyvért, hogyan érdemes eljuttatni a kiadókhoz, mi is történik a háttérben, ki és miért fogja végigolvasni a könyvünket, stb).
Három részre tagolnám a könyvet: I.forgatókönyv történetének felépítése, hogyanja (téma, karakterek, törénetkezdés, fordulópontok, jelenetek, stb), II.forgatókönyv szerkezete (egyetlen fejezet: forgatókönyv-formátum), III.forgatókönyv írásához kapcsolódó dolgok (közös munka, írói válság, miután megírtad, stb).
Jómagam fontos, lényegi könyvnek tartom a témában, hamar át lehet érni rajta, de ne arra számítsunk, hogy elolvassuk és akkor aztán mindent tudni fogunk. Ráadásul az írás olyan dolog, hogy úgysem lehet tudni a tutit. Syd Field ezt nem is állítja, sőt, ő maga írja, hogy csak írj és bízz magadban. Ezt jó hallani, bár azt hiszem, ezt eddig is tudtam.


Népszerű idézetek

Qwerf>!

Pár évvel ezelőttig Los Angelesben és San Franciscóban nem engedélyezték tizenkét emeletesnél magasabb házak építését az állandó földrengésveszély miatt. Most mindenütt égig érő toronyházak emelkednek. Úgy tervezték meg a szerkezetüket, hogy a rengésekkor a föld mozgását követve inogjanak, kilengjenek. A természet erejével nem tudunk szembeszegülni, meg kell hajolnunk előtte, pontosabban együtt kell hajladoznunk vele.

239. oldal

Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve A sikeres forgatókönyvírás gyakorlati lépései

Kapcsolódó szócikkek: Los Angeles · San Francisco · természet
Endre_Halász>!

A forgatókönyvíráshoz elengedhetetlenül szükséges a Fordulópontok ismerete és helyes alkalmazása. Amikor 120 fehér oldallal nézel farkasszemet, a felvonások végi Fordulópontok horgonyként rögzítik a drámai cselekményt; összefogják a történetet. Útjelzők, célpontok, végállomások a felvonások végén – láncszemek a drámai láncában.

147. oldal – Fordulópontok

Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve A sikeres forgatókönyvírás gyakorlati lépései

Endre_Halász>!

Ha benne vagy a paradigmában nem látod a paradigmát.
A kártyamódszer a térkép, az útmutató; a Fordulópontok ellenőrző pontok az utadon, utolsó benzinkutak a sivatag előtt; a végállomás, az úti cél. Az a jó a kártyamódszerben, hogy amint elvégezték a dolgukat, meg is feledkezhetsz a kártyákról.

225. oldal – A forgatókönyv megírása

Syd Field: Forgatókönyvírók kézikönyve A sikeres forgatókönyvírás gyakorlati lépései


Hasonló könyvek címkék alapján

Egri Lajos: A drámaírás művészete
Bíró Yvette – Marie-Geneviéve Ripeau: Egy akt felöltöztetése
Stephen King: Az írásról
William Goldman: Mit is hazudtam?
Egri Lajos: A kreatív írás művészete
Gerald Durrell – Lee Durrell: Az amatőr természetbúvár
Gyurgyák János: Szerzők és szerkesztők kézikönyve
Jan Pol – David Fisher: Meg ne fogd a tehén farkát!
Lindsay C. Gibson: Érzelmileg éretlen szülők felnőtt gyerekei
Ann Swanson: A jóga tudománya