Kik ​vagyunk mi? 10 csillagozás

Az amerikai nemzeti identitás dilemmái
Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi?

Samuel ​P. Huntington politikatudós, a Harvard Egyetem professzora A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása című, nagy vitákat kiváltó munkája után ismét fontos és provokatív könyvet írt. Figyelmét ezúttal a nemzetközi ügyekről az amerikai kulturális törésvonalakra fordítja, és azt vizsgálja, hogy milyen lehetőségek állnak Amerika előtt saját identitását illetően.

Nagy ívű elemzésében áttekinti az amerikai identitás gyökereit és változását a történelem során, részletesen foglalkozik az identitás szociálpszichológiai kérdéseivel (például azzal, hogy van-e szükség ellenségképre az erőteljes nemzeti önazonossághoz), a nemzetállamok és a nacionalizmusok kialakulásával, az amerikai bevándorlás történetével, illetve azzal a kérdéssel, hogy Amerikában miért maradt olyan átfogó a vallás szerepe. Ezután elemzi az amerikai identitást fenyegető nagy veszélyeket (multikulturalizmus, globalizációs tendenciák, az állampolgárság leértékelődése, az amerikai elitek… (tovább)

Eredeti cím: Who Are We?

Eredeti megjelenés éve: 2004

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Természet- és Társadalomtudományi sorozat Európa

>!
Európa, Budapest, 2005
682 oldal · ISBN: 9630777096 · Fordította: Szabó László Zsolt

Enciklopédia 61

Szereplők népszerűség szerint

Abraham Lincoln

Helyszínek népszerűség szerint

Amerikai Egyesült Államok · Dél-Afrika · Libéria


Most olvassa 1

Várólistára tette 23

Kívánságlistára tette 25


Kiemelt értékelések

entropic P>!
Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi?

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Mivel humán érdeklődésű vagyok, ezért logikus módon teljesen el lehet bűvölni engem számokkal, százalékokkal meg mindenféle adatokkal.

Az amerikaiak hány százaléka mondja azt, hogy hisz Istenben?
A mexikói bevándorlók hány százaléka él segélyből?
Egy adott utca hány házán lengett amerikai zászló szeptember 11. előtt és után?

Ilyenek vannak a könyvben, a számok között meg remek elemzések és eszmefuttatások arról, hogy miből áll egy ember és egy nemzet identitása; arról, hogy hogyan alakult ki az amerikai identitás, milyen összetevői vannak, s ezeknek a szerepe és egymáshoz viszonyított jelentősége hogyan változott az évszázadok során; arról, hogy milyen kihívásokkal kell szembenéznie Amerikának a jelenben és a közeljövőben (terrorizmus, bevándorlás, Amerika jelentős részeinek egyre növekvő hispanizálódása stb.)

Szóval nagyon érdekes, és mellesleg nagyon olvasmányos.

8 hozzászólás
LuPuS_007>!
Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi?

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Kik vagyunk mi? Jenkik
S mindnekinél jobbak vagyunk…. lehetne röviden összefoglalni, de mivel Huntington előadásaiból és jegyzeteiből merít, így a rövid összegzés nem elegendő.
Hosszú történelem, na azt hagyjuk, – itt mi csapkodhatjuk magunkat* – a vallás mindennapokban gyakorolt hatása. Multikulturalizmus amit a bevándorlók tették ilyen összetetté és egyedivé, amelyben az európai alapgondolkodás magja azért még igencsak fellelhető legerősebb tényezőként.
A változás, a drasztikus gondolati váltást 9/11 eseménye hozza. Amerikának mindig is szüksége volt ellenségre , legyen az valós vagy éppen idealizált. 9/11 után a nemzeti öntudat felébredt a csipkerózsikai álmából. S azóta is a kormányzat az amely adagolja a koffeint, hogy a tudat ne lankadjon.

* itt szeretném megjegyezni, ÉS MI KIK VAGYUNK?
A magyar nemzeti identitás nem velünk született, bennünk formálódó folyamat. A szocializáció során- család, politikai/baráti kör,….- különböző tényezőknek és azok értékrendjének köszönhetően kialakul a nemzeti identitásunk.( Itt külön megjegyezném, nálunk ez nem mindig igaz, a különböző csoportok befolyásolása miatt nem kialakul, hanem csak komplett beszűkült identitás csomagot tesz magáévá az illető.)
Röviden a mi könyvünk egy novellában elférne.

pwz I>!
Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi?

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Szeretem az ilyen összefoglaló műveket. Ezekről a témákról nap mint nap lehet apró kicsi „morzsákat” olvasni, de így összeszedve például az amerikai bevándorlók helyzetét, a spanyol nyelv előretörését az USA-ban, az „elnemzetlenedést”, a politikai elit és köz egymás mellett való elbeszélését, a vallás előretörését, a „hispanó” és „angló” kultúra országon belüli egymásnak feszülését az ilyen műveknek köszönhetően remekül nyomon lehet követni. Lesz még Huntingtonom… :D!

Hanging_Moss_9102>!
Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi?

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Huntington írt egy kiváló könyvet az amerikaiakról. Ha amerikai lennék, valószínűleg nagy rajongója lettem volna. A benyomásom azt sugallja, hogy az USA és az Európai Unió között sok hasonlóságot lehet felfedezni a problémák között. Ahogy nálunk most az egyik legnagyobb probléma a migráció, ez igaz az USA-ra is. Náluk is probléma az „elit” és a közvélemény (értsd: "nép") közötti szakadék egyre szélesebb volta. Más az érdeke a nemzetnek, de más az elitnek is. Erre tökéletes példa Németország kormánya az unióból. Ahogy ma probléma az Unió nyugati felén az iszlamizáció, ez a kulturális/civilizációs törésvonal a hispanó/spanyol ajkú (főként mexikóiak) emberek szinte korlátlan benyomulása és térfoglalása jelent problémát. A mexikói-amerikaiak többsége nem akar integrálódni, és zseniálisan mutat rá, hogy nem azért, mert nem akarnak (sokan persze nem), hanem mert „nem tudnak” és nincsenek rákényszerítve. Ugyan miért és hova asszimilálódna be egy hispanó Miami-ban például, ahol kvázi a spanyol nyelv a hivatalos? Sok amerikai nagyvárosban már többséget alkotnak (Los Angeles pl), elképzelhető, a mexikói reconquista jegyében a déli államok spanyol ajkú térségi leválnak és csatlakoznak Mexikóhoz. Huntington szerint azonban ami reális, az az, hogy a spanyol nem egy második kultúra, nyelv lesz, hanem első számú, az USA-ban! Teljesen egyensúlyban az angollal. Azért az igaz, hogy egy keresztény országból érkeznek keresztény országba. (pontosabban egy szektás országba).

Huntington szerint a Hitvallás termékeit úgy lehet megőrizni, s Amerikát „amerikainak hagyni”, ha visszatérnek a protestáns elvekhez. Mondja ezt egy ősi protestáns család sarja. Magyarul Huntingtonok=USA. A multikulturalizmus világában még az amerikaiak is veszélyben vannak. Legalábbis az eddig ismert amerikai világ.

Egyébként az amik +60 %-a hisz az angyalokban. :) Ezt mindenki döntse el, hogyan ítéli meg, engem azért kissé megijesztett, hogy a világ legerősebb szuperhatalma mikben hisz. Ideje az őrségváltásnak.

ritamatuska>!
Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi?

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

néha a falat kapartam tőle, néha pedig igazi zseninek kiáltottam ki. érdekes kérdéséket boncolgat, Amerikáról alkotott jövő képeinek alternatívái között, van egy kettő, ami reális aggodalomra adhat okot. csak a sok számadat készített ki, azokat hanyagolnám, ha lehet:)


Népszerű idézetek

entropic P>!

A Charles Street Bostonban a Beacon Hill főutcája. Kellemes utca, amelyet négyszintes téglaházak szegélyeznek, földszintjükön régiségboltokkal és egyéb üzletekkel, az emeleteken pedig lakásokkal. Valamikor amerikai zászló lobogott a postahivatal és az italbolt fölött. Aztán a postahivatalról lekerült a zászló, és 2001. szeptember 11-én egyedül csak az italboltnál kókadozott. Két héttel később viszont már 17 zászlót fújt a szél, ráadásul az út fölé hatalmas csillagos-sávos lobogót feszítettek ki.

25. oldal (Európa, 2005)

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Kapcsolódó szócikkek: 2001. szeptember 11. · Beacon Hill, Boston
2 hozzászólás
Anton_Gorogyeckij P>!

Mivel az oktatásban elhanyagolták az amerikai és a nyugati történelmet, a főiskolai hallgatók nem ismerték meg a nemzeti múlt központi eseményeit és alakjait. Az 1990-es évek elején végzett egyik felmérés szerint a Borostyán Liga (az Egyesült Államok nyolc legjobb egyeteme) hallgatóinak 90 százaléka ismerte Rosa Parkst, de csak 25 százalékuk tudta megmondani, hogy kitől származik a mondás: „a nép kormánya, a nép által és a nép érdekében”. A 25 legjobb főiskola végzős hallgatói körében 1999-ben végzett felmérés ugyanerre az eredményre jutott.
Több mint harmaduk… nem tudta, hogy az alkotmány hozta létre a hatalommegosztást az amerikai kormányzatban.
Negyven százalékuk nem tudta fél évszázados eltéréssel megmondani, hogy mikor volt a polgárháború.
A hallgatók többsége Ulysses S. Grant polgárháborús tábornokot választotta George Washington helyett… amikor azt az embert kellett megnevezni, aki Yorktownnál, a forradalmi háború utolsó csatájában legyőzte a briteket.
Csak 22 százalékuk tudta megmondani, hogy a gettysburgi beszéd a forrása „a nép kormánya, a nép által és a nép érdekében” mondásnak.

278-279. oldal (Európa, 2005)

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Kapcsolódó szócikkek: Borostyán Liga (Ivy League) · Rosa Parks
LuPuS_007>!

A hidegháború megszűnése megfosztotta Amerikát a gonosz birodalmától, amellyel szemben meg tudta határozni magát. Mi, amerikaiak nem azok voltunk, amik voltunk, és bizonytalan, hogy mivé lettünk.

37. oldal

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Kapcsolódó szócikkek: hidegháború
4 hozzászólás
Anton_Gorogyeckij P>!

2002-re 30 államban 335 törvény, rendelet vagy bírósági ítélet eredményeként az angol mellett más nyelven is biztosítottak írásos anyagokat, és szóbeli segítséget, ezek közül 220 esetben spanyolul. A követelmények olykor nagyon kicsi nyelvi kisebbségekre is vonatkoztak. Például 1994-ben Los Angeles megye több mint 67 ezer dollárt költött 692 tagalog nyelvű választóra.

255-256. oldal (Európa, 2005)

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Kapcsolódó szócikkek: 1994 · 2002 · Los Angeles
Anton_Gorogyeckij P>!

A faji érzékenység és a faji előítélet továbbra is az amerikai élet egyik tényezője. A faj azonban egyértelműen egyre kisebb szerepet játszik az emberek érzékenységében és magatartásában. Colin Powell valaha megjegyezte, hogy „Amerikában, amelyet szívem-lelkem mélyéből szeretek, ha valaki úgy néz ki, mint én, az fekete”. Igen. Amikor az emberek Colin Powellre néznek, egy feketét látnak, ám egyúttal látják a külügyminisztert, a nyugalmazott négycsillagos tábornokot, az amerikai hadsereg vezetőjét egy rövid és győzedelmes háborúban, és, amennyiben a nemzetközi ügyek is érdeklik őket, az amerikai külpolitika multilaterizmusának fő támogatóját a Bush-kormányzatban. Powell bőrének színe jelentéktelenné válik identitása egyéb összetevőihez képest. 1982-ben, amikor Bryant Gumbel személyében először ült fekete bemondó az egyik nagy tévétársaság híradójában, bőrének színe még fontos volt. Évtizedekkel később, amikor különböző fajú hírolvasók, riporterek, műsorvezetők és hírmagyarázók jönnek-mennek a tévétársaságoknál, ugyan ki figyel fel bőrük színére? Jackie Robinson után fél évszázaddal, amikor a baseballcsapatok tele vannak különböző fajú játékosokkal, ugyan mi érdekli az amerikaiakat, bőrük színe vagy az átlageredményük?

480. oldal (Európa, 2005)

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Kapcsolódó szócikkek: 1982 · Colin Powell
Anton_Gorogyeckij P>!

Az amerikaiak szükségét érzik annak, hogy erkölcsi megnyugvást és lelki biztonságot merítsenek a vallásból, ami abban a rendkívüli angyalmániában nyert népszerű formát, amely az 1990-es években söpört végig az egész országon. 1993-ban az amerikaiak 69 százaléka mondta azt, hogy hisz az angyalokban, 55 százaléka pedig úgy vélte, hogy az angyalok felsőbbrendű szellemi lények, akiket Isten különös erővel ruházott fel, hogy megbízottjaiként a Földön tevékenykedjenek. Az angyalmániát követve a CBS Touched by an Angel (Angyali érintés) címmel sorozatot indított, amely 1998-ban 18 millió nézővel a második legnézettebb tévéműsornak bizonyult.

535. oldal (Európa, 2005)

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Kapcsolódó szócikkek: 1993 · 1998 · angyal
Anton_Gorogyeckij P>!

A nacionalizmus a világ nagy részén él és virul. Bármennyire nem tetszik is az eliteknek, az emberek zöme hazafias érzelmű, és határozottan saját országával azonosul.

428. oldal (Európa, 2005)

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Kapcsolódó szócikkek: nacionalizmus
Anton_Gorogyeckij P>!

A nemzetek zöme több jelképpel is rendelkezik. Az Egyesült Államokban ezek: Uncle Sam, Jonathan testvér, a Szabadság-szobor, a Szabadság Harangja, Yankee Doodle, a fehér fejű sólyom, Novus Ordo Seclorum, E Pluribus Unum, In God We Trust. Ugyanakkor az Egyesült Államok kivételnek számít abban, hogy zászlaja megelőzi az összes többi jelképet és meghatározója az amerikai tájképnek. A legtöbb országban a nemzeti zászlót középületekre és nemzeti emlékművekre tűzik ki, máshova azonban nem. Ezzel szemben az Egyesült Államokban nemzeti zászló lobog a házakon, az üzleteken, a koncerttermekben, a sportstadionokban, klubokban és osztálytermekben.

202. oldal (Európa, 2005)

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Anton_Gorogyeckij P>!

Nehéz felmérni, hogy a különböző népek mennyire alkalmasak a beilleszkedésre. Egyik mérce lehet talán azoknak az aránya a bevándorlók között, akik nem maradtak Amerikában, hanem visszatértek eredeti hazájukba. Ezek az adatok nagyon eltérőek. Az 1908 és 1910 közötti évekre vonatkozóan például Michael Piore úgy becsüli, hogy a visszavándorlás a bevándorlás mintegy 32 százalékára tehető, de ez a szám a magyarok esetében 65 százalék, az északolaszokéban 63, a szlovákokéban 59, a horvátokéban és a szlovénekében 57 százalék, a délolaszokéban 56 százalék, ám a skótoknál 10, a zsidóknál és a walesieknél 8, az íreknél pedig 7 százalék. Úgy látszik, a nyelv kritikus tényező. Az angol nyelvű országok bevándorlói sokkal könnyebben illeszkedtek be, mint a más országokból érkezők.

295. oldal (Európa, 2005)

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái

Anton_Gorogyeckij P>!

Korábban az amerikaiak elvárták a bevándorlóktól, hogy amerikanizálódjanak, átvegyék Amerika angolszász-protestáns társadalmának eszméit, kultúráját, intézményeit és életmódját. A bevándorlók pedig megkülönböztetésként élték meg, ha akadályozták beilleszkedésüket ebbe a társadalomba. Az 1965 utáni Amerikában viszont az amerikanizálódási nyomás gyenge volt vagy hiányzott, és a bevándorlók gyakran azt élték meg megkülönböztetésként, ha akadályozták magukkal hozott kulturális identitásuk megőrzését.

303. oldal (Európa, 2005)

Samuel P. Huntington: Kik vagyunk mi? Az amerikai nemzeti identitás dilemmái


Hasonló könyvek címkék alapján

Henry Kissinger: Kínáról
Henry Kissinger: Diplomácia
Martin Luther King, Jr.: Erő a szeretethez
Bryan Stevenson: A kegyelem ára
Christopher Lasch: Az önimádat társadalma
Howard Zinn: Engedetlenség és demokrácia
J. D. Vance: Vidéki ballada az Amerikai Álomról
Timothy Snyder: A zsarnokságról
Fareed Zakaria: A posztamerikai világ
Noam Chomsky: Hatalom és terror