A könyv, amiről először azt hiszed, hogy értetted, pedig nem. Egyedi stílusa valahol a görög tragédia és a new wave sci-fi között helyezkedik el félúton. Súlyos témák, durva jelenetek, és egy összetett főhős, aki a történet nagy részében egy erkölcsi roncs. Akár előre halad a cselekmény, akár éppen visszafelé (ez is gyakran megesik), egyre mélyebbre látszik süllyedni, és ezért aligha a „pokolbolygó” viszonyai voltak a felelősek. Szimpátiát így nemigen tud ébreszteni, kíváncsiságot annál inkább, mert egyre jobban érdekelt, mi a fene is forgatja a fogaskerekeket a fickó fejében…
Bár a szerző humoros fantasy sorozatával e regény nem sok hasonlóságot mutat, érdemes lehet rámutatni, hogy mindkettő főhőse erőteljesen nőgyűlölő. Akár azért, mert Anthony túlságosan is azonosul fiatal olvasóival*, akár más okból, de visszatérő témája, hogy a női nem egy idegen létforma, amelyet nem lehet megérteni. A Khton főhőse esetében ezt szó szerint kell vennünk. Mivel a gyerekkorában egy génmódosított nő volt rá a legnagyobb hatással, aki számára a szeretet volt a fájdalom, a fájdalom pedig a szeretet, Aton képtelenné vált arra, hogy normális kapcsolatba kerüljön a másik nemmel.
A regény szokatlan felépítése szó szerint a Khton börtönét állítja a középpontba. A történet itt kezdődik és itt ér véget, miközben egyes szálai a múltba vagy a jövőbe ágaznak. Ezzel is azt sugallva, hogy a főhős életének itt a középpontja. Ez a szerkezet egyébként nagyon profi megoldás – pláne egy elsőkönyves szerzőtől. Bár eleinte idegesítő tud lenni, hogy mindig egy kulcsfontosságú jelenetnél ugrik meg a lemez, de az utolsó részekben meglepően sok minden kerül a helyére.
A mitológiai áthallásokról eleinte úgy éreztem, hogy nem többek puszta érdekességeknél, intellektuális játszadozásoknál. De ha nem egyesével nézzük őket (szirén, kiméra, stb), hanem az egész történetet, mint egységet próbáljuk értelmezni, akkor ez is kezd értelmet nyerni. A Khton ugyanis nem nagyon működik úgy, mint modern realista regény. Még akkor sem, ha korának sci-fi elemeit is felhasználja. Túlságosan bizarr és valószerűtlen. De ha elfogadjuk, hogy valójában egy görög tragédia átiratát olvassuk, akkor számos apróságot kell átértékelnünk benne.
Mint sci-fi, kellemes meglepetés, hogy alig érződik a regényen a kora. Ötletek bőséggel vannak benne, akár kettő könyvre is elegendő mennyiségben. A történet azonban sokáig rendkívül frusztráló, illetve erkölcsileg is eléggé vállalhatatlan. Így csak fenntartásokkal tudom ajánlani azoknak, akiket érdekel egy retró weird alkotás.
* Az 1960-as években a sci-fi olvasótábora elsöprő többségben fiatal fiúkból állt, így talán nem merész feltevés, hogy egy erősen felnőtt témákat boncolgató regény is egyes aspektusaiban hozzájuk próbált alkalmazkodni. Nem feltétlenül szerencsés eredménnyel.