Kiégés 46 csillagozás

Philip Roth: Kiégés

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

Simon ​Axler számára mindennek vége: a nagy amerikai színész, nemzedékének kimagasló művésze hatvan-egynéhány évesen elveszti varázsát, tehetségét, magabiztosságát. Ráébred, hogy nagy szerepei – Falstaffja, Peer Gyntje, Ványa bácsija – mind „léggé váltak, puszta ritka léggé”. Ha kimegy a színpadra, ostobának érzi magát, nem bízik többé játéka erejében, nem tud belebújni a figura bőrébe, és azt képzeli, kinevetik. Felesége elköltözött, közönsége elhagyta, ügynöke nem tudja rábeszélni, hogy visszatérjen a színpadra.
A megmagyarázhatatlan és félelmetes kiüresedés megrázó leírásába robban bele a másik cselekményszál: a rendkívüli erotikus vágyé, amely olyan kockázatos és abnormális vigaszt nyújt az értelmét vesztett életért, hogy vigasztalódás és megnyugvás helyett a még sötétebb és megrendítőbb vég felé mutat. A végső éjszakába vezető hosszú úton, melyet utánozhatatlan intenzitással és bátorsággal fest le az író, szertefoszlik az élet minden produktuma: tehetség, szerelem,… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 2009

>!
Európa, Budapest, 2010
102 oldal · ISBN: 9789630790253 · Fordította: Nemes Anna

Enciklopédia 2


Kedvencelte 6

Most olvassa 3

Várólistára tette 50

Kívánságlistára tette 23

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

fülcimpa>!
Philip Roth: Kiégés

Ha írónő lennék, így szeretnék könyvet írni. Rövid, velős, érthető, életszagú.
A kiégés 2030-ra népbetegség lesz, ezt jövendölték meg. Nos, én nem értek ehhez, de a tünetei depresszióra hajaznak.
A lényeg, lazítsatok, ne vigyetek haza melót, olykor kapcsoljátok ki a telefont, bulizzatok, ÉLJETEK!

Futtetenne I>!
Philip Roth: Kiégés

Kiégés. Megtörtént velem is, mással is. De sikerült tovább csinálni. Eddig. Ki tudja, mikor jön a következő? És az vajon az utolsó lesz-e? Kin múlik? Min múlik?
Mellbe vágó, fájón ismerős gondolatok egyszerű, „szép”, a lelket egyszerre simogató és tépő mondatokban, sorokban.
Engem megvett, jöhet a következő.

4 hozzászólás
danaida>!
Philip Roth: Kiégés

kedves Philip, kiégés ide vagy oda, ezen a szinten ezt azért illet volna (min.) rendesen megírni.. igen, haragszom..

fukszia>!
Philip Roth: Kiégés

Újra és újra átéltem. A könyvet is és az életemet is. Szembesülés. Fájó, de igaz.

dontpanic IP>!
Philip Roth: Kiégés

Philip Roth tavaly bejelentette, hogy abbahagyja az írást. Ezt a Kiégés elolvasása után valahol meg is értem (ami az utolsó előtti könyve). Hol van ez a Roth A Shylock-hadművelet vagy akár az egy évvel korábban megjelent Düh Rothjától? Sehol. Témájában A haldokló állathoz tudnám hasonlítani, de annál is gyengébb. Nem azt mondom, hogy élvezhetetlen a könyv, mert attól nagyon messze van, és össze is van rakva (a mesterkéltté nem váló patikamérleges adagolásban Roth itt még azért a régi), de nagyon haloványnak éreztem; a szereplőket, a történetet pedig súlytalannak, ügyetlennek.

Persze, egy más nézőpontból mondhatnám azt is, hogy Roth még mindig egy zseni, hiszen éppen a kiégésről írt egy olyan kisregényt, amiben mintha íróként is kiégett volna, mintha az írói folyamatokban vissza akarta volna tükrözni a főszereplő színész kiüresedését. De mégis úgy érzem, hogy nem ez volt a szándék. Ha ez lett volna, akkor valamivel még támogatta volna, a formával esetleg, még kikacsintott volna az olvasónak, hogy „ugye érted, hogy ez az egész csak egy nagy vicc”. De ezt nem tette meg, vagy én nem vettem észre, és a könyv nem is rossz, csak éppen jónak sem jó.

zsoltika>!
Philip Roth: Kiégés

Összességében jó, bár eléggé kiszámítható történet. A rövidsége ellenére kiváló karakterábrázolás. És ahogy Rothtól megszokhattuk, nem beszél mellé a hálószobában sem. 4 / 5

Londonna >!
Philip Roth: Kiégés

Szégyen vagy sem, könnyeimmel küzdöttem elég erősen, miután becsuktam a könyvet. Főhősünk, a sztárszínész Simon Axler egy szimpatikus fickó, aki egész egyszerűen hatvanon túl belefásult az életébe, s ahogy a cím is mondja, kiégett. Ettől még egyáltalán nem rossz ember ő, csak szerencsétlen módon kicsúszott a talaj a lába alól, és ez a történet arról szól, hogy ezt a hibádzó stabilitást próbálja ismét meglelni valami által. Vagy valaki által. És akkor betoppan az életébe egykori barátai/kollégái lánya, a tőle közel 30 évvel fiatalabb Pegeen. Neki is megvan a maga múltja – cifra múltja – s ez a kölcsönös kiábrándultság tereli össze őket egy párrá. spoiler A kapcsolatuk során erőt adnak egymásnak, új ajtókat nyitnak meg a másiknak és kezd kiteljesedni mindkettőjük életében olyan igazi boldogságféle. A lány szülei azonban mindkettőjüknek fejtörést okoznak, még úgy is, hogy látszólag beletörődtek ebbe a nagy korkülönbségbe. A férfit zavarja, hogy a lány titkolni próbálja őt, később pedig az, hogy egyszer beszélgetésük során elejti: nem tervez, nem biztos, hogy tervez így hosszútávon. Vele…
Én nagyon drukkoltam nekik, még akkor is, ha a nő nem is volt mindig olyan szimpatikus. spoiler spoiler Azt viszont én sem hiszem, amit annyit hangoztattak a szereplők, hogy a lány csak holmi rajongó lett volna, aki csak az ünnepelt sztárt, a színészt látta Axlerben. Én hittem, el akartam hinni (és töretlenül hiszem), hogy az érdeklődése ilyen szempontból őszinte és tényleg a férfinak szól, nem pedig a hírnevének, az ismertségének… spoiler Ez a Roth könyv is nagyon tetszett, szeretem, hogy a szerző előszeretettel nyúl nagy korkülönbségekhez, lelki nyavalyákhoz és olyan dolgokat boncolgat a műveiben, amiken én is gyakorta elmélázok. Sokszor olyan, mintha „magamat olvasnám”…

LeDi P>!
Philip Roth: Kiégés

Rövid, szomorú és tanulságos ez a könyv. De ugyanakkor bonyolult. Hiányzik Roth humora, mélysége, pezsgése. Helyét átveszi a hanyatlás és az elmúlás témája : elbírjuk vagy nem, hogy lassan nem tudjuk jól elvégezni azt, amiben valamikor nagyon jók voltunk.
Még egy jó Roth könyv.


Népszerű idézetek

Futtetenne I>!

Tudom, semmi sem örök, de nem is vész oda semmi örökre. Kicsit kisiklottál, ennyi.

27. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Simon Axler
Carmilla >!

Mindenki meg akarja magyarázni. Megmagyarázni és megítélni. A hátramaradók számára annyira iszonyú az öngyilkosság, hogy meg kell találniuk a módját, hogyan gondolkodjanak róla. Van, aki gyávaságnak tartja. Van, aki bűnnek az életben maradókkal szemben. Egy másik iskola szerint hőstett, a bátorság megnyilvánulása. Aztán ott vannak a puristák. Számukra az a kérdés: indokolt volt-e, megvolt-e rá a kellő ok.

16. oldal (Európa, 2010)

Kapcsolódó szócikkek: öngyilkosság
paoloni >!

John Gielgud mondta, hogy néha szeretne olyan helyzetben lenni, mint egy festő vagy író. Akkor visszavehetné az aznap esti rossz alakítást, és éjfélkor újracsinálhatná. De hiába. Ott és akkor kellett játszania.

25. oldal

Carmilla >!

A filmekben folyton ölik egymást az emberek, csakhogy ezek a filmek épp azért készülnek, mert a közönség 99,9 százaléka képtelen ilyesmire. És ha ilyen nehéz megölni valaki mást, olyat, akit minden okunk megvolna elpusztítani, akkor képzeljük el, milyen nehéz önmagunkkal végezni.

35. oldal (Európa, 2010)

Futtetenne I>!

Ha egy férfi egyszerre két nőhöz jut, az sokszor úgy végződik, hogy az egyik nő – okkal vagy ok nélkül – úgy érzi, elhanyagolják, és sírva behúzódik a sarokba.

82. oldal

Futtetenne I>!

Ha valaki egy széteső ember szerepét játssza el, abban szervezettség van és rend; ha önmaga szétesését figyeli, ha saját halálát játssza, az valami más, az csupa iszonyat és rettenet.

10. oldal

Futtetenne I>!

A nyomorúság egy bizonyos szintjén az ember mindent megpróbál, hogy megmagyarázza, mi van vele, még akkor is, ha tudja, hogy ezzel semmit se magyaráz meg, csak fűzi egyik hamis magyarázatot a másik után.

15. oldal

1 hozzászólás
Futtetenne I>!

„Csinálj meg egy pillanatot. Most egyetlen pillanattal foglalkozunk, játszd el a pillanatot, azt játszd, ami ebben a pillanatban működik, aztán menj tovább a következő pillanatra. Nem számít, hova jutsz. Ne törődj vele. Csak menj sorra, pillanat, pillanat, pillanat, pillanat. A lényeg, hogy benne legyél a pillanatban, és ne foglalkozz a többivel, ne érdekeljen, mi jön azután. Mert ha egy pillanatot megoldasz, már bárhová tovább tudsz lépni."

29-30. oldal

Carmilla >!

Talán nem tudja, de az, hogy akkor életben maradtam, annak is köszönhető, hogy maga meghallgatott, és ahogy meghallgatott.

34. oldal (Európa, 2010)

Futtetenne I>!

Semminek nincs igazi oka – mondta a doktornak. – Hol veszítünk, hol nyerünk, csupa szeszély az egész. A szeszély mindenhatósága ez. A balszerencse valószínűsége. Igen, a megjósolhatatlan balszerencse hatalma.

17-18. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Taylor Jenkins Reid: Evelyn Hugo hét férje
Taylor Jenkins Reid: Evelyn hét férje
Ker Dukey – K. Webster: Pretty Stolen Dolls – Ellopott babácskák
Alessandra Torre: Black Lies – Sötét hazugságok
Gillian Flynn: Éles tárgyak
Paul Auster: Timbuktu
Stephen King: A halálsoron
Kim Holden: Bright Side
Ka Hancock: Üvegszilánkon táncolni
Douglas Stuart: Shuggie Bain