A ​nagybőgő 13 csillagozás

Patrick Süskind: A nagybőgő

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

„Létezhet zenekar prímhegedű nélkül, fúvósok nélkül, rézfúvósok, üstdob nélkül, de nem létezhet zenekar nagybőgő nélkül. Szóval arra akarok kilyukadni, hogy a zenekarban toronymagasan a legfontosabb hangszer a nagybőgő. Pedig nem is látszik meg rajta.”
Zenész főhősünk így vélekedik saját hangszeréről. Magányos elmélkedése során azonban kiderül, hogy valójában gyűlöli nagybőgőjét, sőt maga a hangszer minden frusztrációjának fő forrása. A kérdés csak az, hogy képes-e változtatni életén, és a titkon imádott fiatal szoprán figyelmét végre felkelteni …

Patrick Süskind méltán kedvelt A nagybőgő című egyszereplős drámájában humorral és iróniával ábrázol egy félresiklott életet.

Eredeti megjelenés éve: 1981

>!
Villa Székely, Leányfalu, 2001
100 oldal · puhatáblás · ISBN: 9630090457 · Fordította: Indali Klára

Kedvencelte 3

Várólistára tette 35

Kívánságlistára tette 39

Kölcsönkérné 2


Kiemelt értékelések

fülcimpa>!
Patrick Süskind: A nagybőgő

Köszönet az élményért @Pável-nek, majd fizetek egy sört! :)
A saját gondolataim olvastam vissza. Brahms négy szimfóniája a kedvencem – ebből a másodikat említi kezdésként – némelyik tételére úgy lehet őrjöngeni, mint egy rockkoncerten.
Ez a pali ha nem is bőgőzött soha – utána néztem, nem derül ki róla szinte semmi –, de akkora háttérmunkával írta meg ezt a picinyke művet, hogy le a kalappal előtte. Zeneszerzők életéből lényeges gondolatok, művek, kiemelve miben van bőgőállás, hogyan kell bőgőzni, fizikailag milyen ez, s az ujjvégeken a bőrkeményedés….

Pl. Schubert befejezetlen szimfóniájának első 4 ütemét a bőgősök nyomják: http://www.youtube.com/watch…
vagy Dittersdorf E-dúr bőgőversenye: http://www.youtube.com/watch… (szerintem is borzalmas zene, de ha egy bőgős lekeveri, valóban megdicsőül)
és az őrült Wagner lejátszhatatlan állásai, egyet értek, szadista volt, vért pisil mindenki: http://www.youtube.com/watch…

Bevallom, én úgy tartom, brácsa nélkül nincs zenekar. Mindegyik hangszeres a sajátját tartja nagyra! :) Mégis a legfontosabb, a timpani, vagyis az üstdob. A karmester után a főnök! Bár, ha nincs a műben szerepe, a bőgősök akkor valóban elmondhatják magukról, hogy nélkülük megfőtt a dolog!
Minden zenekari hangszeren játszót be kellene mutatni ugyanígy, a brácsát én vállalom :)

A főszereplő kicsit megkeseredve tálalja elénk milyen a zenész élet: kurva sok pénz a hangszer, a húrok, a vonószőrözés, iparos munka történik a zenekari árokban, vagy a színpadon a millió koncert. Megjegyzem, egy nagy műsor alatt bugyimig vizes vagyok…

A lényeg, a hangszerrel való összefonódás, ami egyfajta szerelem: ápolod, véded, szeretgeted…

A bőgősök jópofák, viccesek, tudják magukról, hogy jók, pontosan játszanak, velük lehet a legtöbbet marhulni.
Ugye a főszereplő a monológ közben piált, hiszen minden zenész iszik :) ….lásd, a rezesek sörpocakját!

18 hozzászólás
ppeva P>!
Patrick Süskind: A nagybőgő

Gyorsan a végére értem, kár, hogy ilyen rövid volt! Nagyon jó kis könyv, tényleg le a kalappal a zenei, zenekari, zenészi háttérmunka előtt. Ajánlani fogom elolvasásra a zenekarunk nagybőgőseinek.
Olvasás közben jöttek vissza sorban az emlékek, Darvas Ivánnal láttam egyszemélyes darabként huszonéve a Pesti Színházban, zseniális volt. Most pedig Szekszárdon megy a darab németül, a szekszárdi Deutsche Bühne előadásában. Georg Peetz játsza a nagybőgőst. Nagy kedvem lenne megnézni.


Népszerű idézetek

mohapapa I>!

Ha egyszer az üstdob megszólal, azt még az utolsó sorban is hallani lehet, és mindenki azt mondja, „aha, az üstdob!” Rám senki nem mondja, hogy „aha, a nagybögő!”, mert én elveszek a tömegben. Gyakorlatilag ezért áll az üstdob a nagybőgő felett. Holott az üstdob szigorún véve nem is hangszer a maga nagy hangjával. Üstdobszólók viszont mégis léteznek, például Beethoven V. zongoraversenyében, az utolsó tétel végén. Pom, pom… Akkor biztos, hogy mindenki a dobost nézi, ez pedig egy nagyobb méretű terem esetén jó 2000 embert jelent. Ennyi ember énrám egy egész évadban nem néz.
Nem vagyok irígy. Az irigység számomra ismeretlen érzés, mert tisztában vagyok a saját értékemmel. De van igazságérzetem!

61-62. oldal

3 hozzászólás
csillagka>!

…ez Niemeyerné odaföntről. Ha csak a legcsekélyebb hangot hallja, rögtön átkopog, és ebből tudom, hogy átléptem a mezzoforte határát.

32-33. oldal

csillagka>!

A zongora az egy bútordarab… de ez? Úgy terpeszkedik ott, mint… mint… Volt nekem egy nagynéném, aki mindig beteg volt, és panaszkodott állandóan, hogy senki nem törődik vele. Hát pontosan ilyen a nagybőgő! Ha vendégek vannak, rögtön az előtérbe tolakszik. Mindenki csak róla beszél. Ha az ember egyedül akar maradni egy nővel, vagy pláne, intimebb kapcsolat alakul ki – ott áll sunyin és végigkukkolja a jelenetet. Az embernek mindegyre az az érzése, hogy röhög rajta…

38. oldal

mohapapa I>!

Ismerek embereket, akikben egy egész felmérhetetlen világmindenség rejtőzik. Csak éppen nem lehet kihozni belőlük, ha beledöglünk akkor sem.

19. oldal

fülcimpa>!

Ha bárhol a világon forradalmi hangulat van, a franciák ki nem maradnának belőle.

23. oldal

mohapapa I>!

A mi klasszikusaink úgy önmagukban véve mind tisztességes emberek voltak. Schubert például a légynek sem ártott volna. Mozart pedig, igaz, olykor meglehetősen goromba fráter volt, másrészt pedig hiperérzékeny, és többnyire tartózkodott mindenfajta erőszakosságtól. Ugyanezt mondhatjuk Beethovenről is. Beethoven például több zongorát is szétvert. De nagybőgőt egyet sem.
Ez szóljon a javára. Az is igaz, hogy nem játszott nagybőgőn.

25. oldal

mohapapa I>!

(Odamegy az ablakhoz és kinyitja. Autók, építkezés, szemétszállítás, légkalapács, stb. barbár zaja tódul be.)
(Üvölt)

…Akkora a lárma, mint Berlioz Te Deumában. Bestiális, mi?

28. oldal

Cicu>!

Úgy kell vele bánni, mint egy beteg öregasszonnyal. Igen, ez bizony szoros kötelék. Ez az igazi nagy szerelem.

42. oldal

Cicu>!

Az egyetlen, ami önöktől megkülönböztet, az az, hogy én időnként frakkban végzem a munkámat.

90. oldal

fülcimpa>!

Nem is gyakorolok, mert a Rajna kincsében nyolcan vagyunk, így aztán teljesen mindegy, hogy ki mit játszik. Ha a szólamvezető kicsit megerőlteti magát, viszi magával a többit…

50. oldal

6 hozzászólás

Hasonló könyvek címkék alapján

Alessandro Baricco: Novecento
Márai Sándor: A sziget
Jacky Durand: Apám receptjei
Linn Skåber: A szél most a legigazabb
Linn Skåber: Ma négykézláb akarok járni
Jill Santopolo: A fény, amit elvesztettünk
Pedro Amaral – Eötvös Péter: Parlando – Rubato
Obersovszky Gyula: Piros egér / Piros madár
Bödőcs Tibor: Meg se kínáltak
Albert Camus: Közöny / A bukás