Sensitiva ​amorosa (svéd) 10 csillagozás

Ola Hansson: Sensitiva amorosa (svéd)

I et intenst poetisk språk presenterer den svenske lyrikeren Ola Hansson i denne romanen den dekadente livsholdning og distanserte kjærlighetsopplevelse som preget nordisk diktning og satte sinnene i kok på 1880-tallet. Det erotiske er det sentrale motiv, men det er de psykiske relasjonene som tematiseres i korte kapitler som nærmer seg sjelemalerier. Kjærligheten blir satt inn i en ny og moderne sammenheng og dens omslag inntreffer uten noen egentlig grunn, og uten at personene selv kan forhindre forfallet. Det er det sensitive øyeblikk Hansson skildrer da tanker, sansinger og assosiasjoner plutselig rører på seg og danner nye uberegnelige og ubetydelige sammenhenger i vårt «ubevisste sjeleliv». En roman som foregriper våre «trette menn» Hamsun og Garborg og med sin beskrivelse av individets foruroligende dynamikk er forløper for en rekke senere fremstillinger. Et av mesterverkene i svensk litteratur.

Minerva, Stockholm, 1987
82 oldal · ISBN: 9187238020

Lappantyú>!
Ola Hansson: Sensitiva amorosa (svéd)

Kilenc rövid, költői szépségű elbeszélés múló érzésekről és leküzdhetetlen magányról. Az emberi lélek legapróbb rezdüléseit veszi górcső alá, fel-felvillantja a boldogságot és az igaz szerelmet, hogy aztán valami banális butaság pillangóhatása szétforgácsolja az egészet. De semmi sokkoló, semmi tragikus, semmi monumentális nem történik, és valahogy ettől még szomorúbb az egész.
Viszont nem pofozott fel annyira, amennyire szerettem volna, csak egy kicsit megrángatott. Ezért még a négy csillagon is gondolkoztam, de azt kegyetlenül kevésnek érezném egy ennyire jól megírt könyvnél. Hihetetlenül pontos és precíz lélekábrázolás, aminek minden sorából árad, hogy Ola Hansson ízig-vérig költő volt. Nagyon kíváncsi lettem a verseire is.

1 hozzászólás
Anyechka I>!
Ola Hansson: Sensitiva amorosa (svéd)

Elképesztő írás. Dekadens, naturalista, elgondolkoztató, ijesztően pontos képet ad az emberi lélekről. Könnyen és gyorsan olvasható és érdemes is elolvasni. Már, aki tud svédül.

Alexandra_Terjéki>!
Ola Hansson: Sensitiva amorosa (svéd)

Szerintem érdemes szünetet hagyni az egyes fejezetek között, egyszerre talán túl sok lenne, és érdemes átgondolni az olvasottakat. Viszont érdekes problémákat vet fel, és elgondolkodtat a szerelem valódi mivoltáról.