Fotósszemmel 15 csillagozás

Képkompozíció a digitális fényképezésben
Michael Freeman: Fotósszemmel

Egy ​fénykép sikerének kulcsa a kompozíció. A fotográfus tudásának legfontosabb elemei közé tartozik az a készség, hogy a valóság egy szeletében észrevegye a fotótémát, majd a rendelkezésre álló képelemeket hatásos, magával ragadó kompozícióba rendezze. A digitális fényképezés megjelenése új, izgalmas megvilágításba helyezte a kompozíció témakörét – egyrészt mivel a digitális fényképezőgép közvetlen visszajelzése lehetővé teszi a kép azonnali értékelését és korrekcióját, másrészt pedig azért, mert a képszerkesztő programok az exponálást követően is módot adnak a kép megváltoztatására és a kívánt részletek hangsúlyossá tételére. Így született meg a digitális fotózás korábbiaktól eltérő stílusa. A könyv segítséget nyújt azoknak a képességeknek a kifejlesztésében, amelyek a fotó témájának kiválasztásához és a hatásos digitális fényképek készítéséhez elengedhetetlenek. A szerző nemcsak a kompozíció hagyományos megközelítéseit ismerteti, de kitér arra a digitális technikával megjelent… (tovább)

Tartalomjegyzék

>!
Scolar, Budapest, 2011
192 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632442792 · Fordította: Miklós Katalin, Polyák Emese

Kedvencelte 2

Most olvassa 5

Várólistára tette 14

Kívánságlistára tette 24


Kiemelt értékelések

Lexen >!
Michael Freeman: Fotósszemmel

Michael Freeman: Fotósszemmel Képkompozíció a digitális fényképezésben

Nagyon jó könyv, hasznos olvasmány. Nem a fotózás technikai részlerteiről szól – hiszen arról már annyi könyv van –, hanem mindarról, ami a művészi, vagy egyáltalán az igényes ábrázoláshoz szükséges. Képekkel illusztrálja a magyarázatokat, és jó ötlet, hogy a rosszul sikerült képeket is szerepelteti, megindokolva, miért nem jöttek össze, mitől számítanak rossznak. Szó van a képek irányáról, a vizuális ritmusról, dinamikáról és statikusságról, fényről, árnyákról, színekről, a tekintet vezetéséről, magazinokban a képek megfelelő elrendezéséről, tárgyak, személyek, állatok fotózásáról, fotózás közbeni tervezésről. Pozitívum, hogy a szerző elmeséli egyes képek készítésének történetét, hogy milyen helyzetek álltak elő, mikre kellett odafigyelnie. Lépésről lépésre szemlélteti, hogyan sikerült egyre jobb pillanatot elkapnia, és jó, hogy ír arról, milyen szituációk fordulhatnak elő, ha valaki fotózásra adja a fejét, vagy éppen mennyi energiát kell valamibe belefektetni. Szerintem hasznos tanácsok vannak benne, a fotózás mint művészet megértéséhez és űzéséhez nagyon jó alapot ad. Érdekes volt olvasni, ahogy elméleti hátteret is adott, némi művészetfilozófia is volt benne, ismert fotósoktól származó idézetekkel. Azt kell, hogy mondjam, a szerző a képeken és a szövegen is sokat dolgozott.

RandomSky>!
Michael Freeman: Fotósszemmel

Michael Freeman: Fotósszemmel Képkompozíció a digitális fényképezésben

Nagyon jó fotóskönyv, alighanem az egyik legjobb, amit valaha olvastam. Nem kezdőknek való, hiszen nem elsősorban a gép kezeléséről szól, meg hogy mit milyen beállításokkal kell fotózni. Látni tanít, komponálni, megfigyelni, jelen lenni. Tetszik, hogy ugyanazt a zen mentalitást közvetíti, amiről én Vancsó Zoltántól hallottam először, és hogy emellett nagyon is gyakorlatias. Tetszik a visszafogott, fanyar humora (Freemannek van stílusa, tud írni is, nem „csak” fotózni), és hogy sommásan tudja kifejezni a véleményét mindenről, ami fotózás, ideértve a fotográfiáról elméleteket gyártókat… :) S persze Freeman fotói is nagyon jók.
Viszont annyiban becsapós a könyv, hogy csak a végén szól, hogy ez tulajdonképpen egy kurzus, amit elejétől a végéig érdemes végigcsinálni. De amúgy is újraolvasós darab. Egyetlen hibája abból fakad, hogy az illusztrációul szolgáló képeket nem volt hajlandó kicsiben a könyvbe rakni, így aztán jókora kötet lett (még ha nem is olyan súlyos, mint egy keményfedelű fotóalbum), melyet békávézás közben némileg nehézkes olvasni.

Naphta>!
Michael Freeman: Fotósszemmel

Michael Freeman: Fotósszemmel Képkompozíció a digitális fényképezésben

Jól összedett munka. Tömör, lényegretörő, precíz.
A könyvet olvasván rájöhetünk arra, hogy valójában
a kompozíció még mindig előrébbvaló, mint a technika.

Mo_Na>!
Michael Freeman: Fotósszemmel

Michael Freeman: Fotósszemmel Képkompozíció a digitális fényképezésben

Haladóknak ajánlom.

Berkesi_Ágota>!
Michael Freeman: Fotósszemmel

Michael Freeman: Fotósszemmel Képkompozíció a digitális fényképezésben

Alapmű!


Népszerű idézetek

Lexen >!

Az, hogy valami megfelel az általános ízlésnek, még nem jelenti azt, hogy jobb is.

130. oldal

Michael Freeman: Fotósszemmel Képkompozíció a digitális fényképezésben

1 hozzászólás
Dora P>!

A fényképen a legkönnyebben a rendezetlenség csökkentésével, a felesleges részek elhagyásával (például a látószög szűkítésével vagy változtatásával) és egyszerűbb kompozíciós szerkezet kialakításával lehet valamiféle vizuális rendet teremteni. Elmondhatjuk, a rendteremtést tekintik a fotográfia egyik leginkább csodált képességének.

138. oldal

Michael Freeman: Fotósszemmel Képkompozíció a digitális fényképezésben

Dora P>!

Attól függetlenül, hogy szeretjük vagy elismerjük őket, több általánosan elfogadott fotóművészeti stílus is létezik. Mivel a stílus szorosan kötődik az aktuális divathoz, a legtöbbnek már leáldozott a napja – bár a divat mintájára ezek is bármikor feleleveníthetők. Nagyjából időrendi sorrendben ezek a következők: piktoralizmus, Linked Ring, fotószecesszió, Neue Sachlichkeit (új objektivizmus), straight photography (őszinte fotográfia), modernizmus, konstruktivizmus, minimalizmus, színformalizmus és a posztmodern új realizmus.

147. oldal

Michael Freeman: Fotósszemmel Képkompozíció a digitális fényképezésben

Lexen >!

A fotográfiában – azon okokból, amit ebben a fejezetben vizsgálunk, de már a könyv előző részeiben is láthattunk – különösen erős késztetés, hogy valami eredetit hozzunk létre, de veszélyessé válhat, ha csak magáért az eredetiségért törekszünk erre. A különböző nem feltétlenül jobb, és alapos ok és némi tehetség nélkül ez célnak is felszínes.

130. oldal

Michael Freeman: Fotósszemmel Képkompozíció a digitális fényképezésben

Dora P>!

A kompozíció szabályainak szándékos mellőzése konceptuális döntés – hatása pedig egyből azt a reakciót váltja ki, hogy „ez nem egy hétköznapi fénykép”. Így fejlődött a snapshot-esztétika az elmúlt években, önmaga létjogosultságát folyamatosan megkérdőjelezve. A stílust követő művészek bár fényképezőgéppel
dolgoznak, de többen közülük nem tartják magukat fotográfusnak. Ez már inkább konceptuális művészet, ahol a szakmai tudás helyét az elgondolás veszi át. Ha az elképzelés lényegét megértjük, máris könnyebb a „művészietlen kompozíciókat” a rendszerbe illeszteni, bár a legtöbb fotográfus nem ért ezzel egyet. Működik, mint művészet, de úgy vélem, nem tartozik a fotográfiai kánonba.

154. oldal

Michael Freeman: Fotósszemmel Képkompozíció a digitális fényképezésben

Lexen >!

A személyes stílus semmibe veheti a kézenfekvő megoldásokat.

134. oldal

Michael Freeman: Fotósszemmel Képkompozíció a digitális fényképezésben


Hasonló könyvek címkék alapján

Mary Warner Marien: A fotográfia nagykönyve
Joel Meyerowitz: Hogyan fotózok én
Susan Sontag: A fényképezésről
Bartis Attila: Az eltűnt idő nyoma
Alex Kershaw: Vér és pezsgő
Szilágyi Lenke: Fényképmoly
Scott Kelby: Világítsd be! Fotózd le! Retusáld!
Enczi Zoltán – Imre Tamás – Richard Keating – Klemanovics Márk – Korbely Attila – Orbán Zoltán – Szabó Endre: Makrofotózás és teleobjektíves fényképezés
Kazujosi Nomacsi: Fotográfiai zarándokúton – 30 év emlékezetes riportjai
Peter K. Burian – Robert Caputo: Tippek és trükkök