A ​gép mítosza 8 csillagozás

Lewis Mumford: A gép mítosza Lewis Mumford: A gép mítosza

Ez ​a kötet korunk egyik ritka egyetemes elméjének munkásságából ad ízelítőt.

Lewis Mumford író, filozófus, történész és tanár – de e sok címke együtt sem mond róla eleget. Talán úgy jellemezhetnénk: az ember, a természet, a város és a gép együttélésének gondolkodója. De vérbeli író is, aki e mindannyiunkat érintő témáról szenvedélyesen és világosan ír. Válogatásunkban leghíresebb munkáiból olvashatók részletek: a város történetével, a gépek fejlődésével, az emberi nem természetének alakulásával foglalkoznak ezek a tanulmányok. Mumford gondolkodását az organikus szemlélet hatja át, a művészet, a vallás, a gazdaság, a szerszámok és a természet egymáshoz való viszonyának gazdag szövetében elemzi korunk katasztrofális fejleményeit, a környezet rombolását, a gép fetisizálódását, a mechanikus szemlélet gyilkos eluralkodását. A nagy tudós könyveiből történeti sorrendben közölt fejezetekből kultúránk történetének vázlata bontakozik ki.

Válogatta, szerkesztette és az… (tovább)

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatokban jelent meg: Mérleg Európa · Európa Modern Könyvtár Európa

>!
Európa, Budapest, 2000
340 oldal · puhatáblás · ISBN: 9630766884 · Fordította: Csillag Veronika, Lukin Gábor
>!
Európa, Budapest, 1986
332 oldal · ISBN: 9630739461 · Fordította: Csillag Veronika, Lukin Gábor

Enciklopédia 3


Kedvencelte 2

Várólistára tette 14

Kívánságlistára tette 26


Kiemelt értékelések

Bártfai_A_Márk>!
Lewis Mumford: A gép mítosza

Briliáns könyv. A szerző finoman, ám kérlelhetetlenül húzza el a valóságra nyíló ablakot eltakaró, közhelyekből és unalomból szőtt értelmezési függönyt, hogy végre érdemben láthassunk, ne csak nézhessünk. Másik erénye, hogy kiváló, organikus gyógyír a transzhumanizmus archetipikus téveszméjére.


Népszerű idézetek

sepi IP>!

A korai ember tisztelete a halottak iránt – ami egyébként jól kifejezi, hogy mennyire bűvöletben tartották saját fantáziái és álmai – talán még a praktikus szükségleteknél is nagyobb szerepet játszottak az állandó találkozóhely és végezetül egy állandó település megalapításában. A paleolitikum embere küzdelmes vándorlása során először halottainak biztosított állandó lakhelyet: egy barlangot, egy kőhalommal megjelölt földhányást, egy közös sírdombot. Az élők időnként vissza-visszatértek a kijelölt helyekhez, hogy kapcsolatba lépjenek az ősök szellemével és hogy kiengeszteljék őket. Bár a gyűjtögetés és a vadászat nem ösztönöz állandó terület elfoglalására, a halottak mindenesetre megkövetelték ezt az előjogot. A zsidók már régtől fogva örökségüknek tekintették azt a földet, ahol atyáik nyugszanak; és úgy tűnik, e hitelesen bizonyított követelés egészen ősi természetű. A halottak városa időben megelőzi az élőkét. Bizonyos értelemben a halottak városa minden élő város magja és előfutára.

Menedék, falu és erődítmény, 10. oldal (Európa, 1986)

Molnár_Gyula>!

A. N. Whitehead, a filozófus, minden történésznél jobban látta a nyugati kézművesség e virágkorának fontosságát; szavait érdemes fölidéznünk: „Ami a személyes szabadságot illeti, az arányosabban oszlott el az 1633-as Londonban… mint ma a világ bármely ipari városában. Képtelenség megérteni őseink társadalmának történetét, ha megfeledkezünk arról az áradó szabadságról, amely akkor az angol, a flandriai, a Rajna-völgyi vagy az északolasz városokban uralkodott. A modern ipari rendszerben a szabadságnak ez a típusa veszendőbe ment. E veszteséggel az emberi életből a legbecsesebb értékek enyésztek el. A különféle egyéni alkatok többé már nem találnak kielégülést komoly tevékenységükben. Marad az alkalmazotti viszony vasfegyelme és szabad időben a triviális szórakozás.”

102. oldal, A találmányok és a mesterségek (Európa, 2000)

Kapcsolódó szócikkek: ipari forradalom
mcgregor P>!

Nem csoda, hogy ily gyalázatos körülmények között az a képzet terjedt el, hogy a munka természetszerűleg átok, sőt, hogy az élet legkívánatosabb formája az volna, ha bűvös gépezetek vagy robotok, az ember részvétele nélkül saját maguktól végeznének el minden szükséges műveletet. Egyszóval innen az automata eszméje, amely a parancsnak engedelmeskedik, és elvégez minden munkát.
Ez az álom a civilizáció egész történelmén végigkísért, száz meg száz tündérmese és népi mítosz varázslatos változatában, amikor még meg sem fogalmazódott a modern jelszó: „Szüntessen meg minden munkát az automatizáció.” Ehhez az álomhoz nemegyszer az a másik kapcsolódott, amely az emberiséget még egy átoktól szerette volna megszabadítani, a szegénységtől, amelynek jármát az óriásgép rakta a leigázott népek vállára. A bőségszaru, az áldott föld álma, ahol egyetlen kézmozdulat ételek és javak kimeríthetetlen képzetét teremti elő: más szóval korunk folytonosan bővülő újratermelésének infantilis mennyországa – és végterméke – a fogyasztói társadalom.
Azok számára, akik az autoritárius technika uralma alá kerültek, a munka átka igazi szenvedés volt. De eltörölni minden munkát, a szellem képzelet nélkül vinni át a kéz ügyességét egy gépezetre – e gondolat csak a rabszolga álma lehetett, és csak a rabszolga kétségbeesés szülte reményeinek fantáziátlanságát leplezi le; mert nem veszi figyelembe, hogy az a munka, amely nemcsak az izmokra korlátozódik, hanem a lélek valamennyi funkcióját megmozgatja, korántsem átok, hanem áldás. Mert aki rátalál élethivatására és megízlelheti annak gyümölcseit, soha nem dédelgetne ilyen öngyilkos ábrándokat.

76-77. oldal, bőségszaru

mcgregor P>!

Az óriásgép – noha először abban a korszakban jött létre, amikor a munkaeszközöket és a fegyvereket rézből kezdték készíteni – önálló felfedezés volt: a rítusok ősi rendszerében az ember mechanizációja jóval megelőzte munkaeszközeinek mechanizációját. De alighogy létrejött, sebesen el is terjedt az új gép, éspedig nemcsak azért, mert másolását megkövetelte az önvédelem, hanem mert az istenként, illetve isten felkentjeként cselekvő királyok erőszakkal terjesztették el. Ahol az óriásgépet sikerült összeállítani, az energiatermelés és az így elvégzett munka addig elképzelhetetlen mértékben megnövekedett. A hatalmas mechanikus erők összevonásának e lehetőségével oly dinamizmus szabadult fel, amely már vívmányainak puszta lendületével is felülkerekedett a kis hatókörű falusi kultúra lomha munkarendjén és kicsinyes korlátain.

8. oldal

mcgregor P>!

Tény és való, hogy az óriásgép szabványos modellje a hadseregen keresztül öröklődött át egyik kultúráról a másikra.

12. oldal

mcgregor P>!

A bürokratikus parancsuralom valójában csak része volt annak az egész életre kiterjedő parancsuralomnak, amelyet ez az erő bűvöletében élő kultúra bevezetett. Semmi sem derül ki olyan világosan magukból a piramisszövegekből, azokból az unalomig ismételt formulákból, mint a monotónia tűrésének fantasztikus képessége: oly képesség, mely előrevetíti a korunkban csúcspontjára hágott egyetemes unalmat. A szövegek e kényszeres monotóniája a munkagépet létrehozó rendszeres és általános kényszerességnek a pszichikai oldala. Csak az válhatott az emberi gép hatékony részévé, aki elég jámbor volt, hogy elviselje – vagy elég infantilis, hogy még élvezze is – a parancstól egészen a végrehajtásig ennek az életrendnek minden mozzanatát.

28-29. oldal

Molnár_Gyula>!

A negyedik századtól fogva a nagy királyok sírkövei és emlékművei hemzsegtek a hatalom őrült fitogtatásának szólamaitól és az üres fenyegetésektől azokkal szemben, akik megpróbálnák a sírokat kifosztani vagy a feliratokat megszentségteleníteni – ami azonban meglehetősen gyakran előfordult. Mint Marduk a teremtéseposz akkád változatában, az új bronzkori királyok mind „legyőzhetetlenül és rémületet keltve” szálltak fel harci szekereikre, „a pusztításban jártasan, a rombolásban ügyesen… tetőtől talpig félelmetes fegyverben.” Ezek az émelyítő frázisok a legkevésbé sem ismeretlenek előttünk: ezt majmolják a Pentagon nukleáris sajtóközleményei.

42. oldal, A "civilizáció" terhe (Európa, 2000)

LuPuS_007>!

Az emberen kívül legfőként bizonyos hangyafajták szoktak háborúskodni, melyek szervezett hadseregeikkel halálos küzdelmekbe bocsátkoznak. Ezek a társadalomban élő rovarok már vagy hatvanmillió évvel ezelőtt feltalálták a „civilizáció” minden nagyobb intézményét, köztük a „királyság”-ot ( pontosabban: a „királynőség”-et), a katonai hódítást, a munkamegosztást, a szerepkörök és kasztok szétválasztását, más fajok megszelídítéséről, valamint a földművelés kezdeteiről nem is beszélve. A civilizált ember főként irracionális fantáziájának hatalmas ösztönzőereje tekintetében lépett túl a hangyaboly eme bonyolult rendszerén.

31. oldal

LuPuS_007>!

Távolba ható intézkedések írnokok és gyors hírnökök segítségével – ez az új óriásgép egyik ismertetőjele; az írnokoknak mesterségük azért kölcsönzött kiváltságos helyzetet, mert állandó szolgálataik, azaz a királyi rendelkezéske kódolása és dekódolása nélkül a gépezet nem tudott eredményesen működni. „az írnok, ő irányít minden munkát ezen a földön” – olvashatjuk az Egyiptomi Új Birodalom egyik fogalmazványában.

12-13. oldal

LuPuS_007>!

A Nagy Piramis minden kor és minden kultúra mérnöki mesterségének egyik legszédületesebb és legtökéletesebb példája. Technikai virtuozitásban és merészségben napjaink egyetlen építménye sem múlja felül, még ha nem vesszük is figyelembe a Kr. e. harmadik évezredben használatos szerszámok kezdetlegességét.

17. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Jared Diamond: Háborúk, járványok, technikák
Konrad Lorenz: A civilizált emberiség nyolc halálos bűne
Jared Diamond: A világ tegnapig
Jared Diamond: Összeomlás
Sally Hines: Mi a gender?
Edward T. Hall: Rejtett dimenziók
George Simon: Báránybőrben
David Attenborough: Az élő bolygó
David Attenborough: Egy élet a bolygónkon
Gerald Durrell – Lee Durrell: Az amatőr természetbúvár