So ​What – Miles Davis élete 6 csillagozás

John Szwed: So What – Miles Davis élete

„Davis is ilyen szordínóval játszott…” "A hatvanas években volt egészséges a soundja…" „Nekem kicsit túl szenvtelen…” "Lélegezz, mint Davis…" „Látszik, hogy egy fekvéssel feljebb akart fújni, de nem jött ki, erre megállt azon a hangon, és tök jó lett…” – néhány a róla szóló megjegyzések közül. Számomra az derült ki belőlük, hogy nem nehéz hiányosságokat, gikszereket találni a játékában, bár a fene tudja, hogy ezek közül melyik volt véletlen. Másrészt az életműve annyira friss, annyira a köztudatban él, mintha mostanában született volna. Tudott valamit: túllátott a „csövön”, a zenészeken, a hangszereken. „Miles volt az igazi…” (Ron Carter) Talán ennek megértésében segíthet John Szwed műve.

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Legendák élve vagy halva Cartaphilus

>!
Cartaphilus, Budapest, 2005
556 oldal · keménytáblás · ISBN: 9639303976 · Fordította: Szász Csaba

Most olvassa 3

Várólistára tette 9

Kívánságlistára tette 10


Kiemelt értékelések

shandy>!
John Szwed: So What – Miles Davis élete

Miles Davis biztosan meghatározó zenész, hatása szerintem beláthatatlan, nélküle nem teljesen érthető a XX. század zenei kultúrája. Nemcsak nagy hatású, hanem ténylegesen fantasztikus muzsikus volt.
Szwed könyve zsurnalisztikus, így olvasmányos, de néhol meglehetősen sekélyes. Arányaival sem vagyok kibékülve, lehetett volna több zenei elemzés (mert azok szerintem közérthetőek és többnyire érdekesek) és kevesebb életrajz. Ezzel együtt mégsem rossz könyv, remek szórakozás, elsősorban alanyának köszönhetően.
Miles nem volt minden idők legjobb trombitása, de játéka mégis páratlan.
A 80-as évek albumai, nálam az érdektelentől az elviselhetetlenig írhatók le, külön az ő játékát még érdemes meghallgatni, a zenék azonban sokat már nem tesznek hozzá a korábbi korszakokhoz. Ha megpróbálnám pozitívan megvilágítani utolsó munkáit, akkor azt mondhatnám, hogy nem hagyott fel a kísérletezéssel, továbbra is nyitott maradt és törekedett az újításra (talán nem jó helyen kereste: Bill Laswell jó alany lehetett volna, a könyv szerint volt egy közös, megvalósulatlan ötletük, amiben az indusztriális hangzást ötvözték volna a funkyval), ennek szellemében még a középszerű rap albumát is lehet értékelni.
A cool korszak természetesen megkerülhetetlen, különösen a Louis Malle filmjéhez szerzett zenéje előremutató. Aztán jön a hard bop és a modális jazz, ez már kifejezetten lehengerlő, több kedvencem is van ebből az időszakból (a Milestones, Kind of Blue, az E.S.P.; a So What vagy a Flamenco Sketches igazi monolitok). És akkor van az „electric” Miles, ami nekem a legfontosabbnak tűnik, igazi látnoki, forradalmi időszaka ez, radikális eljárással, technikával készíti zenéit, amik még ma is olyanok, mintha a jövőből szólnának. Ez nem fúziós jazz, ez sokkal több annál, elég, ha összevetjük pl. Hancock ragacsos, szirupos zenéjével (szerintem Sun Ra talán az egyetlen, aki mérhető Miles ezen korszakához és törekvéseihez). Itt felesleges bármit kiemelni, mindent érdemes meghallgatni (a hatalmas gyűjteményes kiadásokat is, hiszen itt minden session maga a mű).

Molu P>!
John Szwed: So What – Miles Davis élete

Nehézkesen haladtam ezzel a könyvvel, számomra túlságosan a részletekbe merült, méghozzá a zene irányába, ezért engem nem kötött le, mert minden életrajzi könyvben az ember érdekel – gondolatai, nézetei, miben hisz, miben reménykedik, hogyan viszonyul embertársaihoz, stb. Itt 70%-ban a zenéhez való viszonya van bemutatva,a maradék néhány százalékból megtudjuk azt a keveset, amit az író a művészről megoszt és az nem csak, hogy nem sok, de nem is pozitív.

balagesh I>!
John Szwed: So What – Miles Davis élete

Az önéletrajzzal párhuzamosan olvastam, és nagy élmény volt. Bár eredetileg nem akartam súlyozni, végül mégiscsak az életrajzíró győzött. Szwed olvasta és idézgeti is az önéletrajzot. Ami nagyon jó viszont, hogy nem próbál versenyezni vele. Szwedet inkább arra kényszeríti a klasszikus hagyomány, hogy harag és részrehajlás nélkül mutassa be alanyát. Így nála a zenésztársak és a családtagok is szót kapnak, és az elérhető és megbízhatónak tekinthető részletekból áll össze a kép. Vagyis amit egy életrajzíró nagyon bizonytalannak érez, azon átlép, különben bulvárosítaná a művét. Vagy pedig az arányosság elvén idéz egyszerre 2-3 véleményt. Mégis mindenkinek azt javaslom, az önéletrajzzal párhuzamosan olvassa. Mert az meg viccesebb.


Népszerű idézetek

Zigó_Attila>!

Miles odament Cannonballhoz, és azt mondta: „Hallgasd meg, hogy mit játszik Coltrane, ennek a hangzásnak szinte filozófiája van.” Ezután Trane-hez ment ezzel: „Figyelj Cannonballra. Sokkal takarékosabban is elboldogul a hangokkal.” Azt már nem tudta Miles, hogy Trane és Cannonball is beszélgettek egymással: „Halljam, neked ma mivel jött ez a kis faszfej?”

206. oldal

1 hozzászólás
Molu P>!

Like a boxer preparing for a fight, he denied himself food and sex before playing, believing that a musician should perform hungry and unsatisfied.

196. oldal

betűfaló>!

A közönségük tudta, hogy amit hall, történelmi jelentőségű. Parker és Gillespie kreativitása ritka nagy pillanata az életnek. Miles és Freddie Webster tudatában voltak, hogy kivételes az alkotásnak az a színvonala és lendülete, ami a szemük előtt zajlik, ezért minden este kottapapírt hoztak magukkal, hogy lejegyezzék mindazt, amit Dizzy játszott (Miles elmondása szerint Parker olyan gyorsan játszott, hogy képtelenség volt követni). Ha elfogyott a papír, gyufaskatulyákon, vagy szalvétákon folytatták. Megszállottság volt ez a bebop iránt, az a fajta mindent felemésztő világteremtés, ami mellett a fiatalok néha elkötelezik magukat.

54. oldal

betűfaló>!

Ha a lemezborítóimra ráírhatnám, hogy a lemezeket tilos rendőröknek, azok
rokonainak és barátainak árusítani, megtenném.

362. oldal

betűfaló>!

Azoknak, akik szerint Miles színpadi viselkedése csak modorosság volt, Coltrane erre adott reakciója valószínűleg megvilágosodást hozott:
Miles fura szerzet; szűkszavú, és ritkán beszél zenéről. Az embernek az az érzése, hogy folyton rossz a kedve, és hidegen hagyja minden, ami másokat érdekel. Ilyen körülmények között nehéz kitalálni, hogy pontosan mit kellene tenni, és talán ezért is döntöttem úgy, hogy a saját fejem után megyek.

145. oldal

Molu P>!

With Davis, there were no smiles, no bows, no recognition that an audience was even present. Nor did he acknowledge applause, at either the completion of a solo or the end of the tune. In fact, he sometimes scarcely allowed time for applause, beginning one piece almost on top of another.

190. oldal

Molu P>!

…he cultivated a persona and a way of being that ended up attracting the very forces that were beginning to destroy him. He was fearless and constantly put himself in danger. "When I told him that he seemed miserable, he said, 'What looks like misery to you, could be happiness to me.' He was at this worst in the 1970s, and there were people in his house day and night, dealers, hustlers, hangers-on of all kinds. It was a full-time party. When it became too crazy for him, he'd leave his house and go to someone else's to be quiet and watch TV…. he might be hallucinating: he'd look in the closet and under the rug to see if anyone was there….

330. oldal

Zigó_Attila>!

Híre ment azonban, hogy a szaxofonostól valami különleges produkció várható, így az emberek eljöttek. Hirtelen – néhány órás késéssel – Parker is megjelent, de úgy be volt nyomva Nembutallal, hogy nem talált fel a színpadra. A zenekar már az első hangnál tudta, hogy nagy baj van, amikor Parker álló helyzetben elaludt. Ezzel azonban még közel sem volt vége: felébredt az „Embraceable You” közepe táján, és a „Cherokee”-t kezdte játszani, majd átváltott a „Donna Lee”-re, Duke Jordan pedig követte. Majd amikor az ő szólója következett, egyszerűen kiment. Úgy tűnt, semmitől nem tér magához, sem Max szándékosan hangos dobszólóitól, sem attól, ha Miles közvetlenül a füle mellett fújta a trombitát.

82. oldal

betűfaló>!

Tehát szomorúak voltak, és ebből ered a blues, a bánatukból… Erre felálltam, és azt válaszoltam: „East St.Louisból származom, az apám gazdag, fogász, és én mégis játszok bluest. Apám soha nem szedett gyapotot, s nem voltam szomorú, mikor felkeltem reggel, mégis bluest játszom. Ennél azért többről van szó.”

58. oldal

Zigó_Attila>!

A gesztusok, a laza tartás, a begyakorolt kifejezéstelenség, a kiszámított közöny, egy adott ívű hanyatlás, a „cool” bizonyos elemeinek felkarolása: hatásos metaforája ez a huszadik századi létnek. A cool gyökerei a nyugat- és közép-afrikai filozófiákban keresendők, amelyben a szépség és a jellem a nyugodt önuralomban egyesül. Összecseng ezenfelül a találékony ember tizenkilencedik századi megtestesülésével, a dandyvel, azzal az arisztokratikus bohém entellektüeltípussal, amelyet Baudelaire ábrázol: „A dandy szépségének megkülönböztető vonása mindenekelőtt a hűvös fellépés, ami abból a szilárd meggyőződésből ered, hogy nem szabad felindulni; nevezhetnénk szunnyadó tűznek is, amely felsejlik, és akár lángra is lobbanhatna, de ez nem célja.” A dandy mozgatórugója „az a heves szükségérzet, hogy eredeti legyen… A csodálatkeltés öröme ez, s a sosem-csodálkozásban való büszke kielégülés.” Az ellenállásban és lázadásban gyökerezve a dandyt az a szükséglet hajtja, hogy „harcoljon a köznapiság ellen, és eltörölje azt”. „Ebből táplálkozik a dandy dölyfös, patríciusi és még hűvösségében is agresszív viselkedése.”

237. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Riskó Géza: Pege Aladár
Mitch Winehouse: Amy a lányom
Robert Goffin: Armstrong, a dzsessz királya
Carlos Sampayo: Billie Holiday
Tóth Júlia Éva: Borikönyv
Bérczes László – Cseh Tamás: Cseh Tamás
Kiss László – Bérczesi Róbert: Én meg az ének
Kang Myeongseok: Beyond The Story: A BTS tízéves története
Seán O'Hagan: Freddie Mercury
Presser Gábor: Presser könyve