A ​színész árnyéka 1 csillagozás

Gábor Miklós: A színész árnyéka

„Nem ​a csupasz arc az igazság, hanem a maszk: az idegen isten a lelkünk mélyén. Nem a vallomás, csak a maszk képes valóban nevén nevezni a dolgokat. Nem érzelem, nem intelligencia, csak a mimikri, az -úgy teszek mintha-: ez teszi a színjátszást filozófiává.”
A tömören megfogalmazott színészparadoxon – minden művészet alapvető paradoxona – kulcsmondat Gábor Miklós könyvében. De könyvének mégsem a maszk a témája, nem is a színészet. Gábor Miklós kötetlenül és közvetlenül, tárgyi meghatározók nélkül önmagáról vall. A személyiségnek arról a mélyrétegéről, ahol drámaian összecsapnak emberi adottságok és külső élmények, hogy az összecsapásból kiforrjon, kisugározzon mindaz, amit az ember a világnak adhat: gondolat, érzés, tett – és alakítás. A léleknek ebben a mélységében az események csak jelképek. Különleges önéletrajzában Gábor Miklós zárójelbe teszi a történést és az időt; A színész árnyéka egyetlen lírai vallomás. Egyanyagú: legszemélyesebb részletei is a színészetre… (tovább)

>!
Szépirodalmi, Budapest, 1972
316 oldal · keménytáblás

Enciklopédia 1


Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 1


Kiemelt értékelések

Ezüst P>!
Gábor Miklós: A színész árnyéka

Gábor Miklós műveit olvasni olyan nekem, mint beszabadulni az intellektus mézeskalács házába, és fulladásig enni magam a legcsodálatosabb szellemi nyalánkságokkal. A színész árnyéka pedig még az eddigi, Miklósunk által felhúzott csodás házikókon is túltesz: ez már nem is ház, hanem palota. Ilyen kacsalábon forgó desszerttel eddig csak a Nichita Stănescuval készült beszélgetősdi-interjúsdi, az Antimetafizika volt képes meglepni – hiába, ezek a Kos pasik tudnak valamit, amitől fél pillanat alatt végérvényesen elfolyik a tükrös szívem. (És ha már elfolyt szív. Ezzel a könyvvel egyik kedves, engem jól ismerő barátném lepett meg, és már az átadást követő, nagyjából második pillanatban fennakadt a szemem a gyönyörűségtől, ugyanis dedikált példányt kaptam – nyilván más nevére szól, nem a magaméra, de attól még szerteszét ájultam magam.)

Gábor Miklós ismét a naplójegyzeteiből készült válogatást fűzi kötetté, akárcsak a Kicsi-világ-háborúban, az Egy csinos zseniben vagy a Sánta szabadságban, és bár az itt közölt naplórészletek (melyekből néhány a fent említett művekből már ismerős lehet) esetében a kronológia másodlagos szerepet kap, a cél nem bizonyos meghatározó évek vagy életszakaszok bemutatása, inkább mindig aktuális emberi és szakmai – a kettő, értelemszerűen, többször fedi egymást – kérdések szülte benyomások, érzések, tűnődések fejezetek (témák) köré csoportosított megosztása, a mű sosem kelti füveskönyvvé egyszerűsített gondolatszilánk-gyűjtemény benyomását, és hiába bejegyzésszerűen sorjázó, pusztán néhány soros vagy legfeljebb oldalnyi terjedelmű szövegrészekből épül fel, teljesen egységesnek hat. Ami pedig a fő: hősünk arcát és lelkét megint tökéletesen kirajzolják a papírra vetett sorok. Én pedig imádom, amit látok. Imádom például, hogy Gábor Miki anélkül képes odapakolni eléd önmagát, hogy kéretlenül és kínosan kitárulkozna, és imádom azt is, hogy amikor a kétségeiről beszél vagy önkritikát gyakorol, az mindig elképesztően hiteles, soha, egy pillanatra sem érződik szimpátiavadász, édeskés hazugságnak. No meg imádom a pallérozott elméjét, a fényesen ragyogó eszét – ő aztán nem az a színész, aki ugyan a színpadon tökéletesen eljátszik egy csomó mindent, de arcodra fagyasztja a mosolyt azzal, hogy képtelen értelmesen megfogalmazni a gondolatait, és két összefüggő mondatot sem tud elmakkantani.

De amit a legjobban imádok, az az, hogy tükörbe nézhetek. Már az első irodalmi értelemben vett találkozásunkkor rájöttem: mi ketten nagyon egyformán működünk, igen hasonlóan éljük a lelki életünket, hasonló kérdések foglalkoztatnak, hasonlóképp és hasonlók miatt kételkedünk, hasonló gunyoros félmosollyal nézzük önmagunkat. Szóval szeretem, hogy valaki az életen túlról is visszakacsint rám, és azt üzeni: „Én is így.”

Előre rettegek a perctől, amikor majd elfogynak azok a könyvek, amiket még nem olvastam tőle.

>!
Szépirodalmi, Budapest, 1972
316 oldal · keménytáblás

Népszerű idézetek

Ezüst P>!

[…] nem kell ahhoz meghalni valakinek, hogy ne legyen itt.

125. oldal

Ezüst P>!

Mire vágytam mindig? Hogy jusson szóhoz az, ami énekel bennem, bármi áron.

140. oldal

Ezüst P>!

Nem értem a keresztényeket. Honnan vették, hogy a szenvedés a bűn büntetése? A bűn büntetése maga a bűn, ez világos. De a halál, a fájdalom, a lepra, a pestis, a rák – mindaz, amit „szenvedés”-nek szoktunk nevezni – csak az ártatlanokat éri.

248. oldal

1 hozzászólás
Ezüst P>!

Van egy autóm, most alakították át a karburátort, nagyszerűen fut; most vettem egy villanyborotvát, régóta vágytam rá; van egy fényképezőgépem, és hozzá laboratóriumi berendezésem is; van egy isteni töltőtollam, öröm kézbe fogni. És van egy üres lelkem.

130–131. oldal

Kapcsolódó szócikkek: töltőtoll
Ezüst P>!

Miért kell neked a közönség? Hogy hitelesítsenek. Ahány szék üresen marad a nézőtéren, annyival kevesebb kezesed van, hogy valóban létezel.

19. oldal

Ezüst P>!

[…] mert ha az ember fél, nagyon egyedül van.

41. oldal

Ezüst P>!

A színjátszás értelme számomra az, hogy megvalósítsam a magam szabadságtörekvését, teljes egészében.

312. oldal

Ezüst P>!

Gyáva voltam? Igen. Egy nagyobb dolgot árultam el mindig, mindenütt: belső csendemet, mellyel nem mertem közösséget vállalni, mert nem tudtam, hogy ott az igazságom. Nem tudtam, hogy a legtisztább dolog néha éppen a legriasztóbb formában jelentkezik.

269–270. oldal

Ezüst P>!

A színpadon nem érzem jogtalannak, hogy megtapsolnak. Mindenben, ami élet, ítélkezéseimben, emberi kapcsolataimban is van valami bizonytalan. Csak a színházban vagyok biztos, mintha hívást követnék.

7–8. oldal

Ezüst P>!

De én úgy gondolom, hogy amit írtam, szép és jó. És nem illik eldugni valamit, ami szép és jó.

8. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Tóth Júlia Éva: Borikönyv
Molnár Ferenc: Játék a kastélyban
Müller Péter: Anyám titkos könyve
K. M. Holmes: Enyém a végszó
Király Jenő: Karády mítosza és mágiája
Antal Imre: Pami
Bérczes László – Mucsi Zoltán: Mucsi Zoltán
Darvas Iván: Lábjegyzetek
Ablonczy László: Latinovits Zoltán tekintete
Koltai Róbert: Sose halok meg?