Családi ​értékek (Sin City 5.) 46 csillagozás

Frank Miller: Sin City – Családi értékek

Sin ​City – a bűn városa. Így emlegetik Basin Cityt, és nem alaptalanul…

A világhírű kultképregény-sorozatnak ebben az újabb, önálló kötetében Dwight McCarthy és a halálos Miho egy hétköznapinak látszó megbízás okán indulnak útnak. Rövidesen azonban olyan kényes, titkoktól övezett, sötét ügybe keverednek, amelynek hátterében politikai és alvilági szálak húzódnak. Nyomukban a maffia embereivel, szokatlan párosunkon áll, megmarad-e a törékeny béke, vagy bandaháborútól lesznek hangosak az elátkozott város utcái. E kilátástalan, reményvesztett világban sem lehet kérdés, hogy az ártatlanoknak igazságot kell szolgáltatni… bármi áron.

„A VILÁG SZÉP NAGY, TÁGAS HELY, URAIM. SOKFÉLE CSALÁD ÉL BENNE.”

Frank Miller korszakalkotó műve alaposan felforgatta az amerikai kommersz comicsról kialakult képet. Az európai képregény és a film noir legnagyobbjai előtt tisztelgő fény-árnyék játékkal egyedi és eredeti stílust teremtett, amelyet a 2005-ben készült adaptációnak… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 1997

>!
Fumax, Budapest, 2010
124 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789639861282 · Fordította: Benes Attila

Enciklopédia 3

Szereplők népszerűség szerint

Dwight McCarthy


Kedvencelte 4

Várólistára tette 9

Kívánságlistára tette 30


Kiemelt értékelések

Solymár_András I>!
Frank Miller: Sin City – Családi értékek

Első rész értékelése: https://moly.hu/ertekelesek/3071465

Harmadik rész értékelése: https://moly.hu/ertekelesek/3071512

Negyedik rész értékelése: https://moly.hu/ertekelesek/3073219

És ezzel bevégeztetett. Minden birtokomba levő kötetet elolvastam. Fura érzés. Ez a két napos maraton úgy beitta magát a lelkembe, hogy sose fogom lemosni, Sin City fekete tintája örökre megfogta egyik csücskét. LE akarom mosni? Dehogy, feltetováltatom a szívem fölé, hogy majd a koporsómban is hirdessem: „Sin City örök.” Ahogy a világ mocska is.

Ez Sin City legfontosabb üzenete a számomra. A világ ilyen. Mocskos, igazságtalan, tele nyomorral és szenvedéssel. Ahogy az eltúlzott halálugrások és férfitestek, ahogy a különös kegyetlenség lefordítódik a valós világunkra, a lényeg nem vesztődik el. Vas tyúk is talál szöget, a tömegsíron is nő rózsa. Bármennyire is sötét egy világ, a sok küzdő ember élni próbál. Élni és szeretni, ha kell ölni szeretteiért. A világot bármilyen színűvé mázoljuk, a kontrasztok ugyanazok maradnak.

Hogy is ne lenne? Nem volt szerelem háború idején? Önzetlenség a nincstelenségben? Egy őszinte pillanat a hazugságok tengerében? Természetesen Sin City egy parabola, ám ez mit sem változtat az igazságon. Mit mutat, igaz, még ha nehezebb is észrevenni a valóságban, mert kisebb. Pedig aki a kicsit nem becsüli…

Érzéketlenek vagyunk a mindennapok apró csodáira, ezért várunk a könyvek nagy illúzióira. Áh, de ebbe ne menjünk bele, hosszú lenne és nem tartozik ide.

Szóval a záró kötetről. Nem mondhatok róla rosszat, mert a világ olyan erős, hogy bármit megtart. Ezt is megtartja. Az első és negyedik kötethez képest elmarad, mi több a harmadik is leelőzi, mégis a csodálatos világ, Sin City megtartja. Mert a világon sok féle család létezik.
A rajzok továbbra is elképesztőek, a dinamika, a hangulat varázslatos. Ennem is az a legnagyobb hibája, hogy nagyobbat szóltak elődei és elnémították a nem kevésbé kemény durranását, de azért csak fel kell vázolnom egy nagy hibáját.
El van fuserálva. Miller mi a fenét csinált? Kellett neki spórolni a pöpec tintával? Kaptunk egy in medias res kezdést és a történet megállja a helyét. A dolgok a helyére kerülnek, megértjük mi történik. Ám nem volt időm. Hogy szeressek, hogy gyűlöljek, hogy megértsem őket. Csak a halálos Mihó és Dwight teszik, amit szoktak. És azt baromin jól csinálják. Mégis, tán egy harminc oldal az elejére és még egy annyira a végére és…de nincs. Az élet olykor megrövidíti az embereket, ahogy a halálos kis Miho.

Végezetül, mint sorozatzáró értékelés: utálom a sorozatokat. Utálom ha berekesztenek egy világba, amiből nem szabadulhatok mert még nem láttam a végét. Sin City nem ilyen. Különálló történetei hívogatóbbak Óváros legdögösebb nőinél, lapjai feketébbek lelkemnél és hangulatuk erősebb a reggeli kávémnál. Ez pedig, egy kib****tt csoda.

Ha most adta volna ki ezeket, Miller mesternek lecsapnám az ujjait. Megalkotta, amiért világra jött. Nincs több dolga itt. Menjen a kátrányosba. De nem ma kezdte az ipart. Sin City öreg. Ahogy én is. Ahogy Frank Miller is.
Lehetséges, hogy még nem végeztetett be? Még várat magára a nagy mű?
Ha a Mester ennél nagyobbat lő, én meghalok. De egy ilyen halálért? Ölni tudnék érte.

mohapapa I>!
Frank Miller: Sin City – Családi értékek

Sokszor mondtam, legutóbb tán valamelyik (vagy több) The Walkind Dead-képregény értékelésénél, hogy soha életemben nem szerettem sem a horrort, sem az öncélú kaszabolós krimiket, thrillereket. Frank Miller Sin City-jét is sokáig csípőből utasítottam el. Amíg egyszercsak úgy nem jártam vele, hogy sokadszorra összefutva vele, csak belelapoztam a könyvtárban valamelyik kötetbe, akkor volt már négy, és benne ragadtam.

Egyfelől, ugye ott van ez a közhelyes Raymond Chandler-féle noire-hangulat, amikor a macsó, de legbelül azért persze érzelmes főhős, jobbára zsaru meséli dörömögve a történetet, mintegy egykedvűn, szkeptikusan, mintegy csak kommentálva az eseményeket, még akkor is, ha őt lövik/verik/szivatják fekáliává. És ez olyan kis jó. Másfelől meg, persze, a Miller-féle rajztechnika, az árnyalatok teljes hiánya, a totális fekete-fehér rajzok, a perspektívák, ugye.

A Sin City-képregények mondanivalójával a mai napig nem tudok azonosulni. A mondanivaló nagyjából annyi, hogy a rongyembereket, a pszichopata barmokat óvatosan kell kezelni, hogy az ember az összes akatrészét nagyjából működőképesen megőrizze, de a legcélravezetőbb az, ha száznyolcvan fokos cselekményváltoztatással ő maga vegye kezelésbe a fentieket, s ha lehet, végleg kiiktassa a kétdimenziós létezésből. Ha egy mód van rá, akkor még a „szemet szemért, fogat fogért”-elv első lépcsőjének a megvalósulása előtt: csak a rohadékok pusztuljanak. Vagyis előbb lőj, aztán beszélgess. Nem mondom, eredményes, azt meg végleg nem mondom, hogy minden esetben, minden helyzetben totálisan erkölcstelen, még az is hazugság lenne, hogy a pacifizmusom tiltakozna ez ellen, mert mára simán el tudom képzelni, hogy nem lennék minden éles helyzetben sápadtan lelkizős, puskacsőbe virágot dugdosó megszállott, de valahogy csak ezt továbbvinni egy-egy Sin City-képregény után édeskevésnek tartom.

Ám a Sin City ennek ellenére zseniális alkotás! Jobbára. Ez a jelenlegi viszont töprengésre késztet. Technikailag az égvilágon semmi baj nincsen vele, úton-útfélen lehet csudálkozni, elképedni, elismerőn cöccögni Miller fantasztikus megoldásáain, látásmódján, naná, a perspektíváin, ezzel semmi, de semmi baj nincsen. Hogyan is lenne?

A baj másütt van. Csak nem tudom igazán megfogni, hol is. Vékony kis könyvecske ez. Valahogy úgy vékony, ahogy történet az. Meghal egy lány, a szálak a maffiához vezetnek, főhősünk, persze, a szokásos nagydarab, macsó, nyomoz, üldöz, kaszabol és segítségére van a csendes, szamurájkardos Miho, aki mindig jókor van jó helyen, mint egy kísértet. És a történet jól végződik, még egy kis csavarintás is van benne. Csak valahogy nem tudtam mégsem csettinteni. Meg nem mondom, miért. Előszőr azt hittem, hogy egyszserűen meguntam Miller bevált receptjét. D rögtön ezután olvastam újra A sárga rohadék-ot*, és attól meg lepadlóztam. Pedig a recept a velejéig azonos: a nagydarab főhős monologizál, nyomoz, hol ő ver, hol őt verik, nagyon, hol szivat, hol nagyon megszívja, befolyásosok az ellenfelek, de nem kicsit, szóval ugyanaz pepitában, mégis valamiért ég és föld.

Ami konkrétan megfogalmazódott bennem, azt itt olvashatod:
https://mohabacsi-olvas.blog.hu/9999/12/31/fran_miller_…

* https://mohabacsi-olvas.blog.hu/2019/01/19/frank_miller…

VirusSouljah>!
Frank Miller: Sin City – Családi értékek

Hát ez kicsit rövid volt kérem. De nem is ez a baj. Hanem, hogy az utolsó.
Fel nem fogom, hogy az utolsó két részt miért nem adták ki már.
Amúgy nagyon tetszett a sztori vége, csak kicsit kevesebb volt a velős monológ.

Rendbonto>!
Frank Miller: Sin City – Családi értékek

Ez tetszett a legkevésbé a Sin city képregények közül. Bár keményen pontoztam, nem azt jelenti,hogy rossz lett volna ez a rész. Szimplán gyenge volt, és megint Dwight McCarthy karaktere tűnt fel a színen (aki számomra nem akkora kedvenc). Miho jelenléte feldobta a sztorit, továbbá a maffia vonalról is többet megtudhattunk.

jadett>!
Frank Miller: Sin City – Családi értékek

Még nem volt a kezemben más Sinc City képregény, csak a belőle készült filmet láttam.
Tetszett a történet és a szöveg. A rajzolása kicsit nyers, de sajátos hangulata van, és kifejezetten szerettem, hogy fekete-fehér. Mondjuk néha kicsit zavart, hogy egy-egy szövegbuborékba túl sok szöveget préseltek be, de ettől függetlenül jó volt olvasni. :)

2 hozzászólás
Chris>!
Frank Miller: Sin City – Családi értékek

Nekem ez a kötet tetszett a legkevésbé eddig, mindentől függetlenül sajnálom, hogy az utolsó két rész nem jelent meg magyarul, valamint, hogy a másodikat is lehetetlen beszeretni. (Nem is értem, hogy miért nem próbálkozik újból a Fumax, hiszen az első részt is kiadták újból, és már az is elfogyott – persze, ez simán lehet többtényezős dolog.)


Népszerű idézetek

TribeBubu P>!

Mindig megszakad a szívem, amikor egy bérgyilkos erkölcsi dilemmával küszködik.

79. oldal (Fumax, 2010)

Kapcsolódó szócikkek: bérgyilkos · Dwight McCarthy · erkölcs
cyrussmith>!

– Idegesnek tűnik.
– Ilyen a természetem. Elnézést.
– A jelvény zavarja? Ne féljen. Azt levehetem. Az egyenruhával együtt.


Hasonló könyvek címkék alapján

Scott Snyder: Batman – A Baglyok Bírósága
Paola Barbato: A végzet türelme
Santiago García – Luis Bustos: García! 3.
Jean Van Hamme – William Vance: XIII 5. – Vörös kód
Tiziano Sclavi: Dylan Dog – Az élőholtak ébredése
Jim Starlin: Batman: Halál a családban
Patricia Martinelli – Mario Gomboli – Andrea Pasini – Rosalia Finocchiaro: Diabolik 10. – Eva nyomában
Ed Brubaker: Alvilág 2. – Lawless
Joe Hill: Locke & Key – Kulcs a zárját 3.
Joe Hill: Locke & Key – Kulcs a zárját: Az aranykor