Sokszor tapasztaljuk, hogy a könyvolvasás a felnövekvő nemzedékek életében egyre inkább háttérbe szorul. És sokszor gondoljuk, hogy jó lenne, ha a következő nemzedékek is szeretnének és tudnának örömmel és értő módon olvasni. Ám a legtöbben széttárják a kezüket: érzékelik a folyamatot, de nincsenek konkrét eszközeik, módszereik, technikáik; nincsenek példák előttük arra, mit tegyenek. A könyvünkben megszólaló tanárok, könyvtárosok, írók, költők, pszichológusok, irodalomkutatók sem gondolják, hogy kezükben a bölcsek köve; csupán leírják személyes élményeiket, tapasztalataikat, bevált módszereiket, gondolataikat. Teszik ezt azzal a közös hittel, hogy sok múlik rajtunk, felnőtteken, mert sok mindent tehetünk azért, hogy gyermekeink is átélhessék az olvasás gyönyörűségét.
Kiből lesz az olvasó? 22 csillagozás
Enciklopédia 1
Szereplők népszerűség szerint
Most olvassa 1
Várólistára tette 21
Kívánságlistára tette 17
Kölcsönkérné 2
Kiemelt értékelések
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Nem váltom meg a tudással a világot, és nem nevelek halomra olvasó gyereket annak a segítségével, amit ebben a könyvben olvastam, mégis öröm volt. Békés Pál írása a végén pedig a hab a tortán.
Van benne 1-2 ötlet, kifejezetten tetszett a Harry Potter feldolgozására vonatkozó és a vers kontra nemvers rész is. De szinte mindegyik szerző levonta azt a következtetést, hogy sokat kell olvasni a gyerekeknek, a megfelelő könyveket kell kiválasztani nekik, és nem szabad megijedni, ha végül mégis úgy tűnik, hogy pl. a focizást választja inkább. Beérik majd az a gyümölcs is végül.
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Egyértelmű választ nem ad a feltett kérdésre, hogyan is adhatna, az egyik, noha könyvek között nő fel, és kétségbeesetten dugdossák az orra alá a jobbnál jobb műveket, miért fordul el tőlük, és a másik, akinek családi háttere talán éppen az ellenkezőjét sugallná, miért lesz mégis könyvtárjáró*, de továbbgondolásra érdemes, ötletadó, olvasmányos könyvecske.
* Békés Pál: Lám, a láda amit következetesen Lám, a lámának olvastam.
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Összességében egy nagy 4-est adnék a könyvre, témáját tekintve természetesen kiváló, de a megvalósítás nem mindegyik írónak sikerült egyenlő minőségben szerintem. A legjobban Boldizsár Ildikó és Gombos Péter irománya tetszett (egyikük sem volt teljesen ismeretlen előttem – Gombos Péter gondolatait használtam már fel szakdogához, érdemes rá odafigyelni, aki gyerekirodalommal foglalkozik! és én is mindig feljajdulok, ha más üti be a lábát/kezét/stb), de a Harry Potter fejezetnek is nagyon örültem. A kötet folyamán bennem is folyamatosan felelevenedtek kiskori kedvenceim (Benedek Elek, Janikovszky, Lázár Ervin, stbstb), amiket előszeretettel olvastunk és összefirkáltunk újra meg újra meg újra, pedig mindig a Harry Pottereknek köszöntem az olvasás megszeretését, de valószínűleg nem lett volna akkora a hatás, ha nem lett volna előzménye 13 éves korom előtt is a könyveknek, a Nevelési Központ könyvtárába járásnak… szégyen, hogy Pécsen most már valószínűleg csak oda nem vagyok beiratkozva könyvtárba és szerencsére mi egész jól megúsztuk az olvasó naplózást. Közben próbáltam már a leendő tanár (és majdani szülő) szemével is figyelni a könyvet, és kaptam nem egy esetben praktikus tanácsokat is.
Az biztos, hogy ha valaki azt szeretné, hogy gyermeke felnőttként kézbe vegyen könyveket, ahhoz elsősorban a szülőknek van meghatározó szerepe. Ha ez elmarad, később a tanárok sokkal nehezebben tudják rávenni a diákokat az olvasásra, és fontos a megfelelő könyv kiválasztása – témájában és nyelvezetében is fontos, hogy azonosulni tudjanak a tartalommal a gyerekek, az olvasás így válik élménnyé.
Az előhozott emlékek miatt még +0,5. :)
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Többen írják le véleményüket az olvasással kapcsolatban, és néhányan megosztják a saját emlékeiket is. Vannak benne érdekes gondolatok. Igazuk van abban, hogy a gyermeknek már nagyon pici korától kezdve olvasni kell mindig a korának megfelelő meséket. De – ahogy ők is írják – ez még nem garancia arra, hogy valóban olvasó felnőtt is lesz belőle. Ez tőle is függ majd.
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Olvasmányos, rövid kis könyvecske. Vannak benne nagyon jó ötletek, persze, nem kell mindent készpénznek venni. Egy-egy ilyen könyv után úgy érzem, de szeretnék mégis csak tanítani. Ki tudja. De ha egyszer tényleg tanári pályára adom magam, akkor ezt a könyvet biztos be fogom szerezni.
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Rövidke, olvasmányos könyvecske, amolyan egynapos. A legtöbb írás teljesen személyes hangvételű, és arról szól, hogy mekkora varázslat az olvasás, meg arról, hogy ("egyre gyorsuló világunk ellenére" bla-bla) hogyan segítsünk furfangosan az újabb nemzedékeknek abban, hogy ők is örömüket leljék a könyvekben. Hogy miért olyan fontos ez? Egyik írás sem mondja ki, de valahogy mindegyiken átüt a gondolat, az életérzés: azért, mert az olyan emberi.
Bár Fenyő azzal, ahogy összeválogatta az esszécskéket ismételten bebizonyította számomra, hogy remek ízlése van (először akkor bizonyította be, amikor magyart tanított nekem), mégsem adok öt csillagot, sok a nyomdahiba, és nem minden írás egyformán érdekes.
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Csupa okos, kedves, és bizakodó írás.
Népszerű idézetek
A könyv ugyanis olyan könnyű drog, ami nem jár maradandó károsodással. Noha nem is veszélytelen, ez is világos – viszonylag gyorsan és eléggé észrevétlenül alakul ki a függőség. Aki megszokta, hogy egy könyv mindig kéznél legyen, mert mindig adódhat helyzet, amikor kell egy kis repülés, szédülés, felejtés, álom, tréfa , szenvedély, az ezt nem fogja elfelejteni.
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
"A gyermek lelke tiszta lap, gondold végig, mivel írja tele a könyv, melyet kezébe adsz”
(Móricz Zsigmond)
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Igen, a felnőttek furcsák néha. Amikor néhány éve egy mesedélutánról kifele jövet megláttam Lázár Ervint, úgy szaladtam oda hozzá, hogy a kocsiból kiszálló, félig még alvó Lili lányom csak lobogott utánam. Büszkén dugtam Ervin bácsi orra alá Lilike kedvenc meséjét. Ő aláírta, s mosolyogva nézett a – mint később kiderült – vérig sértett gyermekemre, aki a lehető legdurcásabb ábrázatával viszonyozta az autogramot. Aztán kikapta a Berzsiánt a nagydarab, szőrös bácsi kezéből, aki aljas módon belefirkált a kedvenc könyvébe. Pedig könyvekbe rajzolni nem is szabad…
131. oldal (Gombos Péter: A Tüskevártól a Szegény Dzsoniig)
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
→ |
---|
… Harry Potter se ördögtől való, se nem a könyvkultúra megmentője, nem szemétre való mocsok, és nem is a világirodalom legnagyobb remekműve. Nem csupán olyan lufi, amit a tömegmédia fújt föl, de nem is felejthetetlen alapmű. A Harry Potter véleményünk szerint kiváló ifjúsági regény, amelyet szívesen olvasnak öregek és fiatalok, egyike a sok kiváló ifjúsági regénynek. Talán még azt is megkockáztatom,hogy a Harry Potterre – a jelenség eltűnésével – úgy fogunk rá gondolni, mint a Micimackóra vagy a Gulliver utazásaira a Kétévi vakációra vagy az Egri csillagokra .
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Az olvasó tud a varázslóvilágról, de varázsolni nem tud. Tudja a varázsigéket, de nem tudja őket használni. Az egyetlen varázslat, amit végrehajt, az az, hogy életre kelti a regényt azzal, hogy elolvassa.
99. oldal
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Hiszen aki hosszan üldögél a fotelben, kicsit ringatózva, csendesen, magában, pedig nem is megy a tévé, és nem ugrabugrál előtte senki, vagy hanyatt veti magát az ágyán, nézi a plafont, nem alszik, de nincs is ébren, az ilyenkor voltaképpen olvas; keresi a helyét a világok közt, keresi az átjárókat a képzelet, a fantázia, az emlékek és a tapasztalatok világai között.
33. oldal, Takács Géza: Levél egy szülőnek
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Annyi, de annyi mindenben állhat a nagy titok, hogy el sem tudjuk képzelni. Janikovszky Éva mesélte egy interjúban, hogy a Brumi a Balatonon szövegéből lektorként ki akart húzni több tucat „sőt” szót. Időközben anyaként este mesélt a kéziratból. „Mi tetszett ennyire?” – kérdezte megrökönyödve a gyerektől. „Hát a sok sőt” – válaszolta a gyereke.
122. oldal (Komáromi Gabriella: "Mesélek a Zöld Disznóról")
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
…a (gyerek)vers nem attól jó, hogy rímel és ritmusa van és szép, hanem… Hanem attól, hogy rímel, ritmusa van és szép. Nem rímel, nincs ritmusa és szép. Csúnya szavak vannak benne és szép. Nincs semmi értelme és szép. A nemvers ezzel szemben rímel, ritmusa van és csúnya. Rosszul rímel, rossz a ritmusa és csúnya. Nagyon szép akar lenni, és csúnya. És folytathatnám.
142. oldal (Kovács Eszter: Versekről és nemversekről)
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Mert az olvasóvá nevelés nem az iskolában kezdődik. De még csak nem is az óvodában. Aki mese-és beszédhiánnyal érkezik az oviba, abból majdnem bizonyosan nem-olvasó gyerek, nem-olvasó felnőtt lesz. Az olvasóvá nevelés első számú felelőse tehát maga a szülő, aki nem azzal segítheti elsősorban a folyamatot, hogy példát mutat (az olvasás és a könyvek szeretetére, tiszteletére), hanem azzal, hogy mesél. A meséléssel észrevétlenül megtaníthatja a gyermekét arra, hogy képes legyen koncentrálni, figyelni mindarra, amit hall.
(Boldizsár Ildikó)
20. oldal
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Tanulság: Könyvből csak a legjobbat! Nincs idő másra.
31. oldal, Gabnai Katalin: Otthon nem voltak könyvek
Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% Ötletek, módszerek szülőknek, pedagógusoknak
Említett könyvek
Hasonló könyvek címkék alapján
- A. S. Neill: Summerhill 95% ·
Összehasonlítás - Jessica Joelle Alexander – Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra 92% ·
Összehasonlítás - Ève Herrmann: 100 Montessori fejlesztő gyakorlat óvodásoknak ·
Összehasonlítás - Eigner Bernadett: A korai szülő-gyermek kapcsolat ·
Összehasonlítás - Eigner Bernadett: Érzelmi és viselkedészavarok, pszichopedagógia ·
Összehasonlítás - Elisabeth Plattner: A nevelés mindennapi művészete ·
Összehasonlítás - Szávai Géza: A hazugság forradalma ·
Összehasonlítás - Frick Mária (szerk.): Petrolay Margit ·
Összehasonlítás - Dobos Orsolya (szerk.): A Rogers Iskola csodája ·
Összehasonlítás - Lovász Károly: Élménypedagógia ·
Összehasonlítás