„Megkérhetném hogy lépjen közelebb a hölgyhöz. Konstatálja, hogy a háromszög szögeinek összege száznyolcvan fok és egyszersmint konstatálja, hogy a világban igazság van. A rendszer működik és a rendszer igaz. Van igazság és megismerhető”
Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 32 csillagozás
Eredeti megjelenés éve: 2006
Enciklopédia 40
Szereplők népszerűség szerint
Richelieu · Kurt Gödel · Puskás Ferenc · Rubens
Kedvencelte 2
Várólistára tette 18
Kívánságlistára tette 11
Kölcsönkérné 1
Kiemelt értékelések
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Ó, de megnézném színházban. Mindhármat.
Az első egy rövidke monológ, amelyben ki leszünk okosítva közgazdaságtanilag, hogy aztán azért a végén meglepődjünk egy picit.
A második egy szintén rövid, de annál fájdalmasabb minidráma „családi” körben.
A harmadiknál Esterházy megint bebizonyítja, hogy kb. egy szerzői ívnyi szövegben is annyi elgondolkodtató dolgot tud mondani a nagy dolgokról (mint pl. Isten, apa, szenvedés, halál), hogy a végén csak nézel magad elé, és azt motyogod, hogy ezt majd újra fogod olvasni.
Egy biztos: ha fogást szeretnél találni a világon, akkor egy terebélyes rubensi segg pont olyan jó kapaszkodó, mint bármi más.
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Esterházynak nagyon jó mondatai vannak. Meg igazsága. Meg igaz személyisége. És mégis – képtelen voltam úgy az egészet leszűrni. Nem tudtam rá most odafigyelni. És igen, van, amin még mindig kiakadok. Ki nem mondanám. :) Tudom, hogy ezen somolyog. Nyelvi dolog, nem a matek. A szavak. Pedig hát jó mondatai vannak. Igazak. A drámai műfajt meg jobban szeretem nézni. Néha olvasni. Azért jó, hogy így is megvan. És nyári meleg. Tűző nap, Vörösmarty tér, Könyvhét… És fehér, hullámzó türelem. Figyelő szem, szemüveg. Kék, mint az ég, égszem.
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Hát, nem mondanám, hogy minden szavát értem… Az első dramolett még meg is van. A másodikra már nem is emlékszem, de nem is fogtam fel igazán. Egy dolog maradt meg belőle, hogy „Don Juan csábító és a csábító nyelve a zene”, gondolom nem véletlen.:) A harmadik, az nagyon rendben van. Azért érdemes olvasni ezt a kis vékony kötetet.
Egyébként Esterházy mindig ambivalens érzéseket vált ki belőlem. Valószínűleg azért, mert mindig az orrom alá dörgöli, hogy hozzá képest mennyire alulművelt vagyok.:) Nah de érted, ilyen szavakkal dobálózik itt nekem mint a Neumann-féle játékelmélet, a nemeuklideszi geometria Bólyaival, Heisenberg-féle határozatlansági reláció, Berry-paradoxon, rekurzív függvények… Nem, ne ijedj meg, nem matekkönyv, de velem ellentétben ő tudja miről ír!:))
http://rakenroll.freeblog.hu/archives/2012/11/07/Irodal…
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Minden a nők miatt van.
Ha mégsem miattuk, akkor a pénz miatt.
Ha egyik sem, akkor az hübrisz.
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Első Esterházynak kifejezetten szerencsés választás.
De nem, mert hazudok tévedek nem vagyok elég pontos: első olvasott Esterházynak (a többi színház, minként az egész ésatöbbi). Mint mondottam, kifejezetten szerencsés választás. Nekem, mármint. Szinte már értem. Érteni vélem. És amikor nem: érteni vágyom. Teszek érte, hogy értsem. Ekképpen tesz a szöveg olvasása többé, mint előtte. (Rosszízűvé vált kifejezéssel: tanulok.) Önként, dal… dal nincsen. De Rubens és Gödel halálontúli érintkezése (mint a csupasz vezetékek: találkozásukkor felszikráznak) kárpótol. Egyet sajnálok csak. Nem láttam színpadon.
Négy és fél dúshúsú holland flamand dáma az ötből.
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Végre egy olyan mű, amiben megjelenik a festészet, maga a festő és a festett tárgy. Nyelvi bravúr, mint mindig. Humoros, tele van játékkal és megmozgatja egy kicsit a memóriát és az ember sznob énjét. Többször olvasásra való.
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Három dramolett (lásd még: az alcím, tudd még: Bernhard – olvasd még: EP).
Az első [Legyünk együtt gazdagok] összességében jóval mélyebb, és több lehetőséget is rejt magában, mint ami végül ki lesz belőle hozva. (5/10)
A második [Affolter, Meyer, Beil] jópofiskodó – és a posztmodern „irodalmi zsánerén” belül egyébként kellemetlenül konformista – ujjgyakorlat. Nemhogy felejthető, de felejtendő. Bántó, hogy nemcsak tudni, de (kurzívval:) érezni is lehet, hogy felkérésre íródott. (3/10)
A harmadik [Rubens és a nemeuklideszi asszonyok] helyenként lapos, helyenként briliáns. Tulajdonképpen rendben van ez, bár drámánál fokozottan nem jó az ilyesfajta „szórás”. Egészében picit összefércelt, de a „Rubens-Gödel világnézeti szembeállítás” még úgy is, hogy valójában mindössze csak egyetlen gondolat, nagyon jól és szépen, a feneketlen irodalmi mélység „ügyesen hamis képzetével” van végigpörgetve. (7,5/10)
Összességében: az első kettő hanyagolható, de mivel a kötettest nagy részét éppen a harmadik szövege adja, ezért alkalomadtán akár kézbe is lehet venni, menekülni nem kell előle.
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Esterházy érdekesen ír, felkeltette a figyelmem. Ez a könyve mindenképpen újraolvasós lesz, mert túlzás lenne, ha azt mondanám, hogy megértettem. :)
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Esterházy és a nők – mindenképpen remek párosítás, igazolja ezt ez a három dramolett, az első kettő ugyan vékonyka, de a harmadik elég molett és igazán nem kell tudni sok matematikát, mindenképpen jól lehet szórakozni az olvasáskor.
Népszerű idézetek
Ne bosszantson Rubens
mert olyat mondok
hogy egy szót sem ért belőle
103. oldal
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Te képtelen vagy társalogni
Minden mondatodnak értelme van
rémes
Minden mondatod
jelent valamit
És elvárod hogy
minden mondatom
fontos legyen
szükségszerű
rémes
tartalmazzon valami lényegest
Ha nincs mit mondanod
hallgatsz
De hát ez embertelen fiam
106. oldal
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Az Úr szántszándékkal nem teremtett selejtet
Hogy úgy mondjam
nem bűnöst teremtett az Úr
hanem szabad embert
aki így szabad a bűnre is
Nagy különbség
101. oldal
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
[…] a pokol mi magunk vagyunk, önmagunk önmagunknak.
7. oldal
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Nem kell ahhoz magyarnak lenni Beil
hogy egy magyart megértsünk
Minthogy ők se értik magukat
így aztán szabad a pálya
27. oldal
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Mondjon komolyabbat egy női seggnél.
48. oldal
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
RUBENS
Ne félj a hústól
A hús az ember
Ne félj a világtól
Ne menekülj
Kicsi fiam
Te az Istenhez is csak menekülsz
Az Isten nem egy életmentő csónak
fölfújható gumicsónak nem
ahová
az utolsó pillanatban
felkapaszkodhatsz
az élet gonosz árjából
Az Isten
nem mentőöv nem egy oxigénsátor egy vastüdő egy művégtag
Az Isten fiam nem egy Bayer-Aspirin
109. oldal, Rubens és a nemeuklideszi asszonyok (Magvető, 2006)
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
A szenvedés a Teremtés butasága
Megalázza
csak megalázza az embert
Nem igaz hogy megtisztít
nem igaz hogy alázatra nevel
nem igaz hogy önismeretre nevel
hogy jobban megismerem magam
nem igaz
hogy jobban megismerem a világot
nem igaz
az Istent
nem igaz
62. oldal
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Nem ingyen halat kell osztani, hanem halászni kell megtanítani…
19. oldal
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Képzeljünk el valakit, aki nem mi vagyunk. Nem egyszerű, hisz mást se tudunk mondani, mint én, én, én… Szóval valaki más. Mást gondol, más az értékrendje, másra szavaz, másféle nyakkendőtűket hord. Mindezekért kissé olyan, mintha őrült volna. Mióta csak önmagunkat látjuk, kénytelenek vagyunk a világot őrültnek mondani. […]
Képzeljük el, hogy ez a másik beszélni kezd. Egy valóságsós. Vagy egy főpap. Egy hajléktalan. Egy romának nevezett, cigánynak tartott magyar. Vagy inkább egy pénzember. Korunk hőse, a menedzser. Persze azt vegyük figyelembe, hogy manapság senki nem akar rossznak, gonosznak mutatkozni. Szeretet, halljuk sziszegni minden bokorból, és kissé megcsikordulnak az összeszorított fogak. Na ja, a keresztény gyökerek… Szociális érzékenység, pihegjük, hogy elfedjük önzőségünket. Ja igen, a felvilágosodás…
5. oldal
Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok 83% három dramolett
Népszerű triviák
Affolter, Meyer, Beil*
(Don Juan, avagy a boldog család)
[…]
* „A szöveg Hermann Beil kérésére íródott, aki, többek közt, dramaturgként Claus Peymann munkatársa, aki, többek közt, Thomas Bernhard rendezője. A címforma rá utal, a Ritter, Dene, Vossra, ahogy ott, itt is a játszó színészek neve adja a címet. A dramolettet (Bernhard-szó) Salzburgban mutatták be 2005 májusában, több más „Don Juan-szöveggel” és Mozart-zenével együtt, Therese Affolter, Markus Meyer és Beil közreműködésével.”
21. oldal (lábjegyzet)
Kapcsolódó könyvek: Esterházy Péter: Rubens és a nemeuklideszi asszonyok
Hasonló könyvek címkék alapján
- Nádas Péter: Szirénének ·
Összehasonlítás - Nádas Péter: Drámák 82% ·
Összehasonlítás - Spiró György: Honderű 94% ·
Összehasonlítás - Parti Nagy Lajos: Molière-átiratok 95% ·
Összehasonlítás - Szabó Magda: A macskák szerdája 91% ·
Összehasonlítás - Spiró György: Koccanás 89% ·
Összehasonlítás - Závada Pál: Janka estéi ·
Összehasonlítás - Spiró György: Drámák VI. ·
Összehasonlítás - Hamvai Kornél: Hóhérok hava ·
Összehasonlítás - Szőcs Géza: A kisbereki böszörmények ·
Összehasonlítás