A ​művészet élvezete 3 csillagozás

David Piper: A művészet élvezete

A művészi, művészettörténeti ismereteket nyújtó kötet szemet gyönyörködtetően szép könyv. David Piper munkája 750 képet, illetve rajzot tartalmaz, amelyeket az őskortól napjainkig a világ minden térségéből válogatott a szerző. Akár Michelangelo hatalmas festményéről, akár Chardin apró remekművéről van szó, célja mindig az, hogy a mű lényegét világítsa meg. Elmagyarázza a kép technikai ismérveit és elhelyezi azt a művészet történetében.

>!
Helikon, Budapest, 1999
260 oldal · ISBN: 9632086295 · Fordította: Dobos Lídia
>!
Helikon, Budapest, 1988
260 oldal · keménytáblás · ISBN: 9632077679
>!
Helikon, Budapest, 1987
262 oldal · ISBN: 9632077679 · Fordította: Turai Hedvig

1 további kiadás


Enciklopédia 9

Szereplők népszerűség szerint

Claude Monet


Kedvencelte 1

Várólistára tette 5

Kívánságlistára tette 6


Kiemelt értékelések

SDániel P>!
David Piper: A művészet élvezete

Informatív, gyönyörű képekkel illusztrált, hasznos olvasmány a festőművészet kedvelőinek; és persze a tudásra, ismeretekre vágyó olvasó számára is. Mint amatőr „művészléleknek”, nekem tetszetős olvasmány volt, és nem csak a különféle technikák, témák leírása nyújtott ismereteket, de – mint azt az általam, a könyvből idézett sorok is mutatják – egyben valóban a művészet élvezetére, a mű megalkotásának és csodálatának összetettségét is az olvasó elé tárja.

Egy kis plusz infó: ezzel a könyvvel a Szomszédok 43. epizódjában találkoztam. Vágási Feri vette Jutkának karácsonyi ajándék gyanánt :))

1 hozzászólás

Népszerű idézetek

SDániel P>!

A pihenés, akárcsak a munka, egyhangú is lehet, ha szervezetlen és céltalan.

42. oldal

Kapcsolódó szócikkek: pihenés
SDániel P>!

[…] nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy ha valamit szétszedünk, többé már nem az, ami volt. A szétszedett és a garázs padlóján szétszórt alkatrészeket nem nevezhetjük motorbiciklinek, hiszen nem juthatunk el rajtuk egyik helyről a másikra. A festmény sem elkülönítő elemeivel hat ránk, hanem egymást átható elemek együtteseként.
Lehet, hogy a műalkotást az elemzéssel végül is megfosztjuk életadó titkától. A zenekritikus Hans Keller viszont azt állítja, hogy „az élvezet az értelem munkája”, azaz minél jobban tudatosítjuk a zenei hatás elemeit, annál több örömet nyújt.

87. oldal

6 hozzászólás
SDániel P>!

A legnagyobb szerencsétlenség az, amikor az elmélet túlszárnyalja a gyakorlatot.
/ Leonardo /

115. oldal

Kapcsolódó szócikkek: elmélet · Leonardo da Vinci · szerencsétlenség
Dorqa>!

Senki sem várja el a zenétől, hogy szóljon valamiről – mondták az első absztrakt festők –, miért kellene akkor ezt a követelményt a festészet elé állítanunk?

112. oldal

SDániel P>!

Mennyire igaz, hogy azt szeretjük a leginkább, amit már ismerünk, már csak azért is mert ez a dolgok megközelítésének könnyebbik útja. De az igazán nagy művészet – még a leghagyományosabb is – nem ismer könnyű utat. Megértése érzékeink, szellemi képességeink és képzelőerőnk teljes mozgósítását kívánhatja, akkora koncentrációt, hogy az már-már kemény munkavégzéshez hasonlítható.

12. oldal

SDániel P>!

Az igazán jó festmény és szobor – akárcsak az igazán jó irodalmi mű vagy bármilyen remekmű – képes valami új rendet teremteni az élet monoton körforgásából. Az effajta művek azzal az örömmel ajándékoznak meg minket, hogy megtisztítanak és kiemelnek a mindennapok zavaros, szétszórt látásmódjából. Képessé tesznek rá, hogy egy másfajta világot érzékeljünk, sőt hogy megértsünk egy olyan rendet, ami korábban nem volt magától értetődő; hogy megcsodáljunk olyan dolgokat, amiket általában nem tartunk szépnek; hogy az élet olyan szférájába emelkedjünk, amelyet a szellem világának nevezünk.

13. oldal

Dorqa>!

Az összes, Giorgionénak tulajdonított festményt homály burkolja, alakjai valami nem e világi dologgal foglalatoskodnak, s olyan rendkívüli lelkiállapotot türköznek, hogy már-már misztikusnak tűnnek. Végső jelentésük leegyszerűsített magyarázatokkal nem világítható meg. Valami feszültség húzódik meg amögött, amit Vasari úgy fejez ki, hogy "lágyan, harmonikusan és finom árnyalással festette meg alakjait.

164. oldal

SDániel P>!

Bár a nagyság önmagában is lehet lenyűgöző, egyetlen festményről sem mondhatjuk, hogy jó, csak azért, mert nagy. Sok nagyméretű festmény fennkölt, de üres, és fordítva, kis felületen is sok minden elmondható, mint például egy-egy Vermeer- vagy Hilliard-képen.

88. oldal

SDániel P>!

Rothko amerikai kortársa, akivel egy ideig együtt tanított, Richard Motherwell megfigyelése szerint: „a művész feladata az, hogy a szellemit úgy alakítsa, hogy a nézőnek már csak birtokba kelljen vennie.”

78. oldal

SDániel P>!

Monet tanácsa szerint: „próbáljuk meg elfelejteni, milyen tárgyak vannak előttünk – fák, házak, mezők –, s csak arra gondoljunk, ez itt egy kis kék négyszög, az ott egy rózsaszín téglalap, amott egy sárga csík, és csak azt fessük meg, ahogyan látjuk.”

129. oldal

Kapcsolódó szócikkek: Claude Monet

Hasonló könyvek címkék alapján

Ingo F. Walther (szerk.): Művészet a 20. században
Szvoboda Dománszky Gabriella: Szinyei Merse Pál
Ross King: Párisz ítélete
Szabó Attila: Művészettörténet vázlatokban
Frank Zöllner: Leonardo da Vinci
Aradi Nóra (szerk.): A művészet kezdetei
E. H. Gombrich: Művészet és illúzió – A képi ábrázolás pszichológiája
Giorgio Vasari: A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete I-II.
Ibos Éva: XIX–XX. századi magyar festészet
Aradi Nóra (szerk.): A művészet története Magyarországon