Olvasás és pedagógia 2 csillagozás
Ennek a könyvnek nincsen fülszövege.
Eredeti megjelenés éve: 1998
Várólistára tette 5
Kívánságlistára tette 6
Kiemelt értékelések
Egy nagyon érdekes és OLVASMÁNYOS pedagógiai tanulmány, amely az első felében az olvasáskutatás történetét, fő elméleteit, ill. az olvasástanítás legelterjedtebb módszereit ismerteti, majd hazai és nemzetközi vizsgálatok eredményeit hasonlítja össze a 7-9 évesek olvasástudásáról és olvasásértéséről. Fő tanulság: az olvasás és olvasásértés tanulása és fejlesztése gyakorlatilag az egész életen át tartó folyamat. Jó lenne, ha a magyar oktatás is tudomásul venné ezt. Minden tantárgyra vonatkozóan.
Népszerű idézetek
Az iskolázottság szerepe a társadalmi rétegződésben és művelődési esélyegyenlőségben az oktatásszociológiai kutatások szerint rendívük fontos. A mobilitási lehetőségek szorosan kötődnek az iskolai végzettséghez. Ugyanakkor a társadalmi státusz megszerzésének folyamatában a megszerzett végzettségek a családi származáson keresztül hatnak. A családnak nagy szerepe van a gyermek későbbi életpályájának alakításában, és ezt a szerepet a legtöbb oktatásszociológiai elmélet szerint az iskolarendszer alapvetően nem változtatja meg.
Mozaik, 1998 (109-110. o.)
A konfliktus-elméletek szerint az iskolázásnak a családi szocializáció kiegészítésében más a szerepe. Bowles és Gintis például arról írnak, hogy az oktatási rendszerek elsősorban az uralkodó elit(ek) számára biztosítják a társadalomban a jólét és a hatalom feletti kontrollt. Követőik szerint az iskolák úgy működnek, hogy a hatalmon lévő elit gyermekei számára biztosítsák legalább a szülői státusz elérését. A társadalmilag alulprivilegizált csoportok gyermekei számára csak kivételes lehetőség a felfelé irányuló mobilitás. A rejtett tanterv elméletei leírják, hogy miközben az iskola hirdetett céljai szerint ismereteket és készségeket tanít, az iskolázásnak ennél fontosabb eredménye, hogy megtanít szabályok követésére, a megfelelő mértékű engedelmességre és vetélkedésre. Teszi mindezt a gyermekek számára szüleik társadalmi státusza szerint különbözően.
Más vizsgálatok szerint az iskolai végzettség növekvő fontosságú tényező az álláskeresés folyamán, de a származás szerinti különbséget nem egyenlíti ki. Bordieu és Passeron sokoldalúan bizonyítja, hogy a származási különbségeket az iskola reprodukálja.
Mozaik, 1998 (110. o.)
Hasonló könyvek címkék alapján
- Nagy Attila – Imre Angéla – Köntös Nelli (szerk.): Az olvasás össztantárgyi feladat ·
Összehasonlítás - A. Jászó Anna: Csak az ember olvas ·
Összehasonlítás - Horváth Zsuzsanna – Felvégi Emese: Még mindig tudok olvasni! ·
Összehasonlítás - Szávai Ilona (szerk.): Olvasni jó! ·
Összehasonlítás - Benkő Zsuzsanna – Csájiné Knézics Anikó: Tedd élménnyé az olvasást! ·
Összehasonlítás - Adamikné Jászó Anna: Az olvasás múltja és jelene ·
Összehasonlítás - Fenyő D. György (szerk.): Kiből lesz az olvasó? 84% ·
Összehasonlítás - Kulcsár Gábor: Az írás-olvasás tanítása a Waldorf-iskolában ·
Összehasonlítás - Alberto Manguel: Az olvasás története 96% ·
Összehasonlítás - Szabó László Tamás: A „rejtett tanterv” ·
Összehasonlítás