Amanda Palmer – rocksztár, a közösségi finanszírozás úttörője, TED-előadó – minden tud, amit a kérésről tudni lehet. Menyasszonyi ruhába bújt, élő szoborként szavak nélkül kért pénzt sok ezer járókelőtől. Aztán, amikor énekes, dalszerző és zenész lett, nem félt támogatást kérni a közönségétől, amikor a karjaikba vetette magát a színpadról (vagy éppen szállásra volt szüksége). És, amikor szakított a lemezkiadójával, hogy a saját útját járja, megint csak a rajongóihoz fordult támogatásért, akikkel közösen összehozták a világ legsikeresebb zenei Kickstarter kampányát. Bár Amanda félelem nélkül tud segítséget kérni – amiért ünneplik és támadják is –, rájött, hogy vannak olyan, igazán fontos dolgok, amiket még ő sem tud kérni – akár zenészként, akár barátként, akár feleségként kellene kérnie. Arra is rájött, hogy ezzel nincs egyedül, hogy nagyon sokan félnek kérni, és ez megbénítja az életüket és a kapcsolataikat. Amanda, ebben az áttörést hozó könyvében megmutatja, milyen akadályokkal… (tovább)
A kérés művészete 32 csillagozás
Eredeti megjelenés éve: 2014
Enciklopédia 6
Kedvencelte 6
Most olvassa 2
Várólistára tette 88
Kívánságlistára tette 67
Kölcsönkérné 3
Kiemelt értékelések
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Állsz a boltban a polcok előtt, és persze hogy a legmagasabb helyen van, amit szeretnél. Mit teszel? Próbálsz lábujjhegyre állni, addig próbálkozni, amíg le nem tudod szedni a terméket vagy segítséget kérsz az első utadba kerülő magasabb embertől? A legtöbbször az elsőt választjuk, és nincs ez jól.
Nem azt mondom, hogy mindenki fél kérni, de szerintem ez sokaknak okoz problémát. Egyet tudok érteni Amandával abban, hogy ennek hátterében egyrészt az áll, hogy félünk az elutasítástól és félünk attól, hogy gyengének mutatkozzunk. Úgy érezzük, ha kérünk, és nemet mondanak, hogy nem csak a kérésünket, hanem minket, az egész lényünket is elutasítják. Emellett pedig rettegünk attól, hogy gyengének gondoljanak, esendőnek, hogy ne higgyék azt, mindent meg tudunk egyedül oldani.
Amanda Palmer szerencsére erről nem szájbarágósan, hanem teljesen természetesen ír. Miközben megismerjük az életét, láthatjuk, ő hogyan tudta elfogadni azt, hogy igen is, szüksége van segítségre, nem tud mindent egyedül megoldani, és hogy nem szégyent ezt megtenni. Elmeséli azt is, szerinte mit kell tenni ahhoz, hogy ne leljünk elutasításra, vagy hogyha ez mégis megtörténik, el tudjuk fogadni.
Több olyan bátor nő, bátor ember kéne, mint Amanda. Szerencsére nem próbálja meg tökéletesnek beállítani magát, mint akinek már nincsenek félelmei és komplexusai. Mégis meg őszinte lenni, megtenni és kimondani azt, amit csak kevesen merünk. Remélem sokan lesznek, akik erőt merítenek majd a könyvéből.
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Olvasd el, ha tudni szeretnéd MILYEN NEIL GAIMAN-NEL SZEXELNI!!
Amanda Palmert sem ismertem. És óvatosan kezelem a könyvajánlásokat. Mégis, ez a harmadik könyv abból a hatból, amit megemlít egyik írásában a kedvenc bloggerem (szia, @Via!), és mind szuper könyv, úgyhogy igazat adok az első megérzésemnek, hogy ezeket mind el akarom olvasni, mert tényleg jók lesznek.
Elkezdtem olvasni és már az első oldalaknál éreztem, hogy ez tényleg nagyszerű lesz. Aztán amikor odaértem ahhoz a részhez, amikor a Svindlirendőrségről (mi a fene?! az Kóklerrendőrség és kész) ír, akkor leesett a tantusz és magamon kívül kezdtem ugrálni, hadonászni a könyvvel és kiabálni a kedvesnek: 'Hallod, ő a Neil Gaiman felesége! Ő találta ki a Kóklerrendőrséget!!!" Te jó ég, mennyi mindenen átsegített, hogy tudtam, ennek van neve (hivatalos és ilyen menő is) és nem csak utánam fognak jönni. És csak annyit tudtam, hogy Gaiman felesége találta ki, most pedig összeállt a kép.
A legjobb könyv, amit az utóbbi időben olvastam. Annyira őszinte, annyira falak nélküli… annyira valódi. Legszívesebben most azonnal kezdeném elölről.
Voltam egyszer egy drámatáborban. Az volt életem egyik legmeghatározóbb élménye. Azóta is folyton arra vágyom, hogy újra lássanak.
Én nem tudtam, hogy így is lehet 'sztárnak' lenni. Imádom, hogy így is lehet.
Próbálkozni kell ezzel a bizalom dologgal. Másnak sem ment könnyen. És milyen csodák születhetnek belőle, ha mégis!
Az egész könyvet átszövi a címbeli gondolat, de mégis sokkal több van benne. A Kétméteres menyasszony, a kapcsolata Neil-lel, Anthony-val, a legjobb barátjával, a Kickstarter-kampány, koncertek, turnék, csalódások.
Tele van a fejem gondolatokkal, de most megyek eleget tenni a kérésének, és meghallgatni pár számot tőle. Kíváncsi vagyok, az említett zenék közül csak Kimya Dawsont ismerem (akit rongyosra hallgattam a Junos időkben) és a Neutral Milk Hotelt (akinek csak az Aeroplane Over The Sunt hallgattam rongyosra).
Amanda! Köszi… off)))
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Bő tíz évvel ezelőtt láttam/hallottam először egy The Dresden Dolls számot, és már akkor megállapítottam, hogy Amanda Palmer nem normális. Most elolvastam a könyvét, és megint meg kellett állapítanom, hogy ez a nő nem normális. Abból a szempontból biztosan nem, ahogy a „normális” emberek 95%-a éli és látja az életét és önmagát. Közben pedig arra is rájöttem, hogy sokkal jobb lenne a világ, ha az lenne a normális, ahogyan ő éli az életét.
Ennél őszintébb, kitárulkozóbb, hitelesebb könyvet én még nem olvastam. Amanda Palmer ugyanis teljesen lecsupaszította önmagát, és a pőre valóját ajándékként lehelyezte az olvasók lába elé. Bámulatos ez a bizalom, ahogy a legbensőbb titkairól, a legnagyobb félelmeiről, a belső kétségeiről vagy a mindenkiben megbújó negatív gondolatokról ír, és ahogyan áthatja az életigenlés a könyv minden sorát. Kimond helyettünk olyan dolgokat, amiket még magunknak sem mertünk bevallani (Helló, Svindlirendőrség!), és megmutatja a bizalom és a törődés valódi erejét.
Évek óta rendszeresen belebotlok Amanda Palmer nevébe és munkásságába, és végre rájöttem, hogy nem véletlenül. Hatalmas adakozó ő, akitől meg lehet tanulni a kérés, és az elfogadás művészetét is.
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Amanda Palmer a Dresden Dolls zenekar énekesnője.
Amanda Palmer az első művész, aki készülő (albumához) alkotásához a Kickstarteren gyűjtött pénzt a rajongóitól.
Amanda Palmer TED előadó.
És nem mellesleg Amanda Palmer Neil Gaiman felesége.
A könyv értékelésével azért vagyok bajban, mert ha a cím alapján akarom értékelni – vagyis azt tekintem, hogy mennyire segített, abban, hogy bátrabban kérjek –, akkor ennél kevesebb pontot adnék neki. Viszont, ha úgy tekintek rá, mint életrajzi írásra, akkor kifejezetten élvezetes írás.
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Ez baromi jól esett. Emberi volt: szókimondó, vagány, menő, de ugyanakkor esendő és sebezhető is. És sokoldalú, szólt mindenről, zenéről, művészetről, rajongókról, barátokról, spontaneitásról, családról, örömökről, félelmekről, összetartásról, bizalomról, arról, hogyan kell kérni és ugyanakkor elfogadni mások segítségét, a fánkot (http://moly.hu/idezetek/526459), milyen, ha látnak is, nem csak néznek, önsorsrontásról, kommunikációról, Neil Gaimanről, hjaj, annyi mindenről.
Még nem estem neki a háttérkutatósdinak – zenéket hallgatni, fotókat nézegetni, blogot/twittert olvasni, TED előadást megnézni –, de már ezek nélkül is megvett kilóra a könyv.
És főleg sokat segített, hogy elgondolkodjam róla, hogy meddig akarok még ücsörögni azon a rohadt szögön. (http://moly.hu/idezetek/573250)
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Nagyon közel vitt magához Amanda, nem sokat tudtam róla és a zenéjéről, nem tudtam azt sem, hogy Gaiman felesége. Mindez mindegy is, mert végtelen nyíltsággal írta meg az addigi életének fontos szakaszait, döntéseit, alanyi jogon tette szerethetővé magát érett érzékenységével.
De főleg felhívta a figyelmet arra, hogy az emberi lét, kommunikáció egyik legfontosabb, egyenesen vagy áttételesen, de folyton visszaköszönő pontja: a kérés.
Sokat gugliztam közben: rákerestem a Kétméteres Menyasszony fícsőrre (Eight Foot Bride), megnéztem az esküvőjük képeit, rátolakodtam a hétköznapi boldogságukról készült fotókra, elemeztem a mosolyát, arcát, meghallgattam nem csak az ő számait (ez kötelező volt, több dalszöveg is szerepel a könyvben és kíváncsi voltam rájuk, hogy milyenek zenésen), de azokét is, akikkel együtt indult, turnézott, és aki a kedvence volt. (Amandát nem tudtam sokáig hallgatni, de a kedvencét 2 órán keresztül.)
Mindez csak apró kellék az olvasás mellé egy magamfajta olvasónak, aki nem rajongója a művészetének, akinek némi támpont volt szükséges ahhoz, hogy elhelyezze valahol ezt a (számára) ismeretlen zenészt.
Számtalan idézetet lehetett volna kimásolni, de az általános humora mellett legjobban a 185-187. oldal közötti másfél oldalas turmixos hasonlata tetszett, amire ezután még néhányszor vissza is utalt.
Fantasztikus, ahogy kezeli a rajongóit és ahogy összehozta a Kickstarter-milliót; és amilyen (érzelmi) intelligenciával élte meg, dolgozta föl, adta át ennek a sikerét.
Nyáron Délegyházán mellettünk strandolt egy nő, ezt olvasta, én meg néztem a borítót és gondolkodtam, már akkor beindította a fantáziám a címe és éreztem, hogy akar valamit tőlem ez a tartalom. Nem Amanda Palmer érdekelt, és mégis, kaptam egy Amanda Palmert a szívembe.
Azt gondoltam, semmi gondom a kérés-témával, mégis megtaláltam a rést, a hiányt, ő pedig a bölcsen megtisztított tapasztalatain keresztül kicsit érthetőbbé tette e misztérium működését.
Kiváló belső utazás volt nem egy helyen katarzisélménnyel, némi zsebkendő darabszám csökkenéssel. Köszönöm az olvasmánytippeket is neki, néhány említett könyv felkerült a kívánságlistámra.
szerk.:
Következő olvasmányom Fromm: A szeretet művészete, ennek rögtön az elején, 35. oldalon ezt olvasom, és Amanda jut eszembe róla:
„Az alkotó személyiség számára adni egészen mást jelent. Ez a hatóerő legnagyobb mérvű kifejeződése. Amikor adok, ebben a tettben átélem erőmet, értékemet, hatalmamat. A felfokozott vitalitásnak és hatóerőnek ez az élménye örömmel tölt el. Túláradónak, bőkezűnek, elevennek és ezért örömtelinek élem meg önmagamat. Adni nem azért nagyobb öröm mint kapni, mert veszteség, hanem mert tulajdon elevenségem fejeződik ki benne.”
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Néma gyereknek anyja se ugyabár
***
Én botor nem szoktam fülszövegeket olvasni, bár lehet, hogy kellene, de az az igazság, hogy nagyjából a második mondat felénél unom meg őket egyszer és mindenkorra. Jobbára cím és borító, és bele-bele olvasott, átfutott értékelések, egy jól sikerült kiidézett mondat alapján döntök.Egy teljességgel irracionális kis hang mondogatja, hogy márpedig neked ez kell. És lőn, így került Amanda könyve is a listámra, majd a karácsonyfa alá, és ezért lepett meg kicsit, mikor láttam, hogy ugyan Amanda a kérésről ír, de nem annak művészetéről, inkább erejéről, és leginkább a saját életútjáról. Ami egyrészt jó, mert kevésbé direkt, és szájbarágós, mint egy normál self-help könyv.* Cserébe viszont elgondolkodtat a kérésről, hogy kérünk-e, mikor, kitől, hogyan, milyen gyakran és mekkorát, könnyen vagy nehezen, kérünk-e egyáltalán.
Míg olvastam végig ezen törpöltem serényen, hogy nekem hogyan is megy ez. És bizony én kérek is serényen. Ismerőstől, baráttól könnyebben, idegentől nehezebben. Barátságok kezdődtek úgy, hogy kértem és aztán kértek tőlem, és aztán mélyültek el azzal, hogy kértünk, időt, figyelmet, tanácsot vagy épp egy kávét, amit óráról órára sietve nem volt időnk magunknak megvenni. Kérek annak a kis ördögnek a suttogása ellenére, aki azt mondja, hogy uhh, már megint kell neked valami, majd kezdek örülni, mikor tőlem is kérnek.
Apropó, van valakinél egy tampon? :D
* Persze én olyat nem olvasok, de gondolom, hogy szájbarágós.
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Amanda Palmer nem celeb, hanem egy emberi lény, egy néha félelmetesen naivnak tűnő csodabogár, valaki, aki javarészt az egyéniségével, egyediségével érte el mindazt a sikert, amit mára magáénak mondhat. És ami ezen felül még igazabb rá, Amanda talpig EMBERI lény.
http://czenema.blogspot.hu/2016/05/amanda-palmer-keres-…
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Vannak emberek, akik tudnak ismeretet, tapasztalatot objektíven átadni. Na, ő nem ilyen. Kitette magát és a környezetét is bundától bélésig a placcra. Itt van, ez van, lássátok, LÁSSATOK!, érezzétek át. Kézenfog és elvisz az első lépéstől az utolsóig. Mert ezt az üzenetet csak így lehet. Megmutatni. Rádborítani. Bevonni. A bizalmat, a kapcsolódás és megmutatás, együtt-érzés igényét, a mindenki egyért (ami nem aki, hanem ami) és a mindenki mindenkiért elveket és gyakorlatot. A nő egyébként elképesztő sok, médiahiperaktív és figyelemkoldus, szemérmetlen exhibicionista, kötődésfüggő, ismeretséghalmozó, egy művészeti- és esemény-dózer, munkamegszállott, küldetés- és hivatástudatos, kétségek közt tipródó lelkierőművész, és úgy általában nagyon amerikaian nyílt és harsány és hangos. (Házasságban egy telibebrit íróval.) A könyvben leírtak nagyon is figyelemre és átgondolásra, átérzésre valóak. Ez a fajta kapcsolati nyitottság és igény és főleg bizalom, a tapasztalatok ismeretében és épp azért, az adás és elfogadás létszüksége itthon piacképes hiánycikk. Nézzétek. Lássátok. Tartsatok meg belőle egy szikrát. Próbáljátok ki. Nem könnyű, neki ez született adottságra tanult. Ott is keveseknek megy. Ráadásul amíg nem látod belülről, távolból csak egóplakát. De ez gyöngykagyló, ki kell nyitni, hogy látsszon az érték is a csillogás alatt.
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Az az érzésem, ha a világot egyre többen kezdenék úgy látni, ahogyan Amanda teszi, egy sokkal szebb és jobb hellyé tehetnénk.
http://konyvoromok.blogspot.com/2022/12/amanda-palmer-k…
Népszerű idézetek
Nem mindenki akarja, hogy nézzék.
De azt mindenki szeretné, hogy lássák.
263. oldal
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Neil nem táncol. Nem is nagyon iszik. És nem szeret zajos bárokban lógni, csak ha van nála egy könyv.
Ezek eléggé aggasztottak.
De az akcentusával teljesen bevadított.
– Mondd még egyszer! – könyörögtem neki. – Mondd, hogy paradicsom!
– PaHradicsom. – Olyan pléhpofával ejtette ki a szót, mintha egyáltalán nem élvezné ezt a játékot.
Én meg boldogan visongtam.
– Mondd még egyszer!
– PaHradicsom.
Megborzongtam. Ugyanígy hatott rám a »menetrend« és a »banán« is, de az igazi kedvenc ez volt: »papírkosár«. Egyik este vagy tizenötször elismételtettem vele. Nem tudtam megunni.
Ugyanaznap éjjel, amikor nem is számítottam rá, egyszer csak meglepett:
A fülembe suttogta: paHradicsom. Menethrend.
Résnyire nyitottam a szemem és nyüszítettem az örömtől. Erre ő, mint aki nagyon elégedett magával, a fülembe mormolta: baHnán.
154. oldal
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
A gazda kint üldögél a verandán.
Odamegy hozzá egy barátja, hogy üdvözölje, ám ekkor rettenetes nyűszítést [sic!] hall a házból.
– Mi ez a rémes hang? – kérdezi a barát.
– A kutyám az – feleli a gazda. – Beleült egy szögbe.
– Miért nem áll fel róla? – kérdi a barát.
A gazda elgondolkodik ezen, és így felel:
– Még nem fáj neki eléggé.
60. oldal
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
És akinek félünk a véleményétől, azzal nem tudunk kapcsolatot teremteni, mert túlságosan lefoglal a feladat, hogy lenyűgözzük.
134. oldal
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Magát Henry David Thoreau-t is pozőrnek titulálták annak idején.
Thoreau alapos részletességgel írt arról, miért döntött úgy, hogy kivonul a társadalomból, és egyedül fog élni egy alig tizenöt négyzetméteres, kézzel készített kunyhóban egy tó partján. De azt kihagyta a Waldenből, hogy a földet, ahová a kunyhót építette, gazdag szomszédjától vette kölcsön; hogy rendszeresen barátjánál, Ralph Waldo Emersonnál vacsorázott; és hogy az anyja meg a nővére minden vasárnap egy egész kosár frissen sült finomságot, többek között fánkot vitt neki.
Az, hogy Thoreau az anyukájától kapott fánkot majszolja, miközben elmélkedve bámulja a ködös Walden tó kékjét, és barázdabillegető telepedik kopott cipője mellé, valahogy nem illik bele abba a képbe, amely a többség fejében él az önálló, nemes lelkű, az élet velejét szürcsölő, a természethez visszataláló, népi hősről. Richard Zacks azt írja: „Tudja meg a világ, hogy a Természet Gyermeke hétvégente hazajárt megdézsmálni a családi sütis dobozt.”
231-232. oldal
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
→ |
---|
– Egyedül akarok élni és dolgozni. Ha összeházasodunk, veled kell élnem?
– Nem – felelte. – Hozzám jössz?
– Feleségként kell viselkednem? Nem igazán szeretnék feleség lenni.
– Nem, nem kell feleségnek lenned. Hozzám jössz?
– Ha összeházasodunk, attól még lefeküdhetünk másokkal is?
– Aha. Hozzám jössz?
– Az én kezemben marad az életem irányítása? Szükségem van arra, hogy az én kezemben legyen az életem irányítása.
– Igen, darling. Nem akarlak majd irányítani. Kicsit sem. Hozzám jössz?
– Valószínűleg nem akarok gyereket.
– Rendben. Nekem már van három. Remek srácok. Hozzám jössz?
– Ha hozzád megyek, és tönkremegy a házasságunk, elválhatunk?
– Persze – vágta rá vidáman.
248. oldal
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Aki szégyenkezve kér segítséget, az ezzel azt mondja:
Hatalmad van felettem.
Aki leereszkedően kér, az ezzel azt mondja:
Hatalmam van feletted.
De aki hálával kér, az ezzel azt mondja:
Hatalmunkban áll segíteni egymásnak.
68. oldal
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
A kanapészörfölés nem csak arról szól, hogy az ember megspórolja a hotelszoba árát. A vendéglátó megajándékozza a vendégét azzal, hogy bepillantást enged az otthonába, körbeöleli és elringatja saját személyes terével. A vendéget pedig arra emlékezteti, hogy egy erős bizalmi kötelék tartja a magasba, pont úgy, mint amikor tömegszörfözik és biztonságban lebeg az alatta folyton változó kéztengeren. Szinte szent dolog, hogy láthatod egy másik ember törött zuhanyfejét, beszívhatod egy igazi konyha illatait, a bőrödön érezheted egy igazi pléd kopott szúrósságát és hallgathatod egy öreg radiátor recsegését.
204. oldal
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Láttam Brené TED-előadását a sebezhetőségről, az nagyon tetszett, így aztán megvettem a könyvet, bár azt hittem, nem lesz időm elolvasni. Magammal vittem Ausztráliába, és pár héttel azután, hogy nekifogtam a saját könyvemnek, elkezdtem olvasni Brenéét. Döbbentem láttam, hogy lényegében megírta a könyvem helyettem – csak épp tudományos szempontból. Amikor ahhoz a részhez értem, ahol A bársony nyuszi (The Velveteen Rabbit) című könyvből idéz, feladtam. Küldtem egy SMS-t a szerkesztőmnek és ügynökömnek ezzel a szöveggel: „BRENÉ BROWN TÖNKRETETTE AZ ÉLETEMET. MÁR MEGÍRTA A KÖNYVEMET. ÉS ELLOPTA A NYUSZIMAT.” Aztán úgy döntöttem, ha az élet nyuszit ad, csinálok belőle nyuszinádét. Felkértem, hogy írjon előszót a könyvemhez.
422. oldal
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
– Soha senki nem töltött egy pohár whiskey-t, és ült oda melléd azzal, hogy nos, Neil barátom, mesélj, hogy érzed magad igazából? Soha egyetlen barátnőd sem kérdezte meg, mi zajlik valójában a lelkedben? Ez végképp lehetetlen! Biztos vagyok benne, hogy kérdeztek, csak te nem hallottad meg.
– Lehet – válaszolta Neil.
– Vagy talán csak nem álltál készen a kérdésekre.
– Vagy talán csak most találtam meg azt az embert, akinek válaszolni tudok.
209-210. oldal
Amanda Palmer: A kérés művészete 90% Hogyan tanuljunk meg segítséget kérni és elfogadni
Említett könyvek
Hasonló könyvek címkék alapján
- John Douglas – Mark Olshaker: Sorozatgyilkosok 92% ·
Összehasonlítás - Irvin D. Yalom: Úton önmagamhoz 93% ·
Összehasonlítás - Richard P. Feynman: „Tréfál, Feynman úr?” 91% ·
Összehasonlítás - Kepes András: A boldog hülye és az okos depressziós 83% ·
Összehasonlítás - Andre Agassi: Open 94% ·
Összehasonlítás - James Herriot: Ő is Isten állatkája 95% ·
Összehasonlítás - Richard Shepherd: Holtak vallatója 92% ·
Összehasonlítás - Ed Catmull – Amy Wallace: Kreativitás Rt. 92% ·
Összehasonlítás - Őszentsége a XIV. Dalai Láma: A mulandóságról ·
Összehasonlítás - Csernus Imre: A harcos 89% ·
Összehasonlítás