Nagy András
Katalógusnév | Nagy András |
---|
Könyvei 32
Kapcsolódó kiadói sorozatok: Helikon Universitas Helikon · A Színház folyóirat drámamellékletei Színház Alapítvány · Curiositas Helikon · Új termés Magvető · Irisz Corvina
Szerkesztései 8
Fordításai 11
Illusztrálásai 22
Fotózásai 1
Antológiák 4
Róla szóló könyvek 1
Népszerű idézetek
Kezdetben volt az iszonyat. Azután arcot kapott: angyalit.
Nagy András: Kis angyaltan Kísérlet a leíró angelológiában
Korai rítusok és napjainkig is eleven mágikus hiedelmek sokszor a megnevezés hatalmával élnek – nevükön szólítva meg a megidézett szellemeket, lényeket és angyalokat, utasítva ezzel őket, vagy általuk fohászkodva a legfőbb Erőhöz, a megnevezhetetlenhez, de közvetetten befolyásolhatóhoz.
Nagy András: Kis angyaltan Kísérlet a leíró angelológiában
Philón felfogása szerint a „szublunáris” világban a természeten, technikán, betegségeken s az élet másféle mozzanatain démonok uralkodnak, s ők válnak közvetítőkké e világ és túlvilág között…
Nagy András: Kis angyaltan Kísérlet a leíró angelológiában
Ézsaiásnak a Bibliában leírt magasba emelkedése során – mint ezt megidéző apokrif feljegyzések tanúsítják – a megszokott e világi fények, a földiek és földközeliek szinte csak a sötétség
árnyalatainak tűnnek. Ami egyben azt a nagyon fontos felismerést is tartalmazza, hogy maga a sötétség is valamiféle fény lehet…
Nagy András: Kis angyaltan Kísérlet a leíró angelológiában
A korai gnoszticizmus szerint a tizenkét fény-aión volt az Atyaisten első emanációja, még mielőtt az anyag „támadásba lendült” volna feltétlen uralmáért. Később az aiónokat az „igazak angyalaiként” határozták meg, majd pedig a megvilágosítottak, a küldöttek szinonimája lett, s ennek betagolódása a különféle vallásos tradíciókba igazodási pontot jelentett az égi alakok és erők meghatározása számára is.
Nagy András: Kis angyaltan Kísérlet a leíró angelológiában
…Mani szerint például maga a világ efféle fényrészecskék elnyelésére szolgáló szerkezet, amelyet Isten azért teremtett, hogy valamiként mégis visszanyerje ezeket a szédült lényeket. Az ember azonban ebben a felfogásban a gonosz demiurgosz műve – szaporodása által továbbterjeszti ezeket a fényrészecskéket, s így válik mindinkább az anyag és a káosz rabjává a valaha ettől független, még mindent átható, árnyéktalan ragyogás…
Nagy András: Kis angyaltan Kísérlet a leíró angelológiában
…maguknak az angyaloknak is meg kell mosniuk nyelvüket és ajkukat a tűz folyójában – amelyből valaha létrejöttek –, hogy tisztán énekelhessék a Kedusah-t. A tisztítótűz ekként nemcsak transzcendens helyszín lehet későbbi mennyei geográfiákban, de – elsősorban az angyali beavatkozás eszköze annak érdekében, hogy az üzenet hamisítatlanul és makulátlanul juthasson el a címzetthez, akkor is, ha ennek fájdalom, iszonyat, szenvedés az ára. Az emberfeletti közlendő kifejezéséhez szó szerint égő nyelv és lángoló ajkak kellenek – a metafora archaikus jelentése ezek szerint egyszerre sejtet beszédmódot – akár radikális erejűt: „gyújtó hatásút”, mint az Ótestamentum prófétáinál –, szükséges kínzást és elvont értelemben orvosi beavatkozást, illetve a kifejezhetetlen hevület jelentésének keresését e világi élményeink között. Mindez tovább él azokban a konkrét és jelképes tüzekben, amelyek majd eretnekeket és boszorkányokat hamvasztanak el, illetve a tűz mágikus szerepében a nem kanonizált hagyományok között.
Nagy András: Kis angyaltan Kísérlet a leíró angelológiában
Gyanútlansága volt a legtöbb, amit adhatott.
A lekváros buktákkal a táskánkban, amit csomagolt, hogy ha majd Isten színe előtt, akkor legalább a bukta.
(Felkiált) Miért nem veszi el ő maga, ha akarja?! Itt van, sújtson le rá a híres mennyköveivel, nyissa meg a földet, ragadja el szökőárral, hiszen igazán bőséges a választék!
(Halkan) De, neki, éppen, az, kell, ahogy, az, én, kezem, ráemeli, a, kést.
Már tudom: mi más.
A kezem, amivel betakartam az első este, amikor megszálltunk az úton, hogy valamiként meg ne fázzon, mert hát tüsszögve talán áthúzná Isten számításait.
Fázzon meg!
Kitakarjam?