!

Joe Eszterhas amerikai

Tudástár · 7 kapcsolódó alkotó · 14 film

KatalógusnévEszterhas, Joe

Könyvei 3

Joe Eszterhas: Ördögi kulcs Hollywoodhoz
Joe Eszterhas: Hollywoodi fenevad
Joe Eszterhas: Amerikai rapszódia

Kapcsolódó kiadói sorozatok: Világsiker JLX


Népszerű idézetek

NB14>!

A Mai nap műsorában együtt szerepeltem egy utahi videotéka mormon tulajdonosával, aki az általa kikölcsönzött kazettákból kivágta a testiséggel kapcsolatos, erőszakos vagy szabadszájú részeket. Még az Elfújta a szélből is kivágta Rhett Butler kiszólását, hogy „ a fene bánja!”
– Nincs joga ilyesmit művelni – mondtam. – Ez vandálság.
– Ön pedig pornográf.
– Ön meg terrorista!
Aznap este a Brian Williams-hírmagazinban láttuk viszont egymást. Ismét pornográfnak nevezett.
Mire én megjegyeztem: A mormon csak egyetlen betűben különbözik a moron-tól (enyhén értelmi fogyatékos).

Kapcsolódó szócikkek: Rhett Butler
1 hozzászólás
NB14>!

1980-ban írtam egy City Hall című forgatókönyvet, nagyon tetszett az ügynöknek, aki úgy döntött, árverésre bocsájtja. Egyszerre küldte meg a Paramountnak, az Universalnak, a Warnernek, és az MGM-nek. Hárman visszadobták, a Warner még gondolkodott.
Arra kértem az ügynököt, közölje Warnerékkel, hogy a másik háromból az egyik meg akarja venni. Azt felelte, nem hazudhat olyanoknak, akikkel régi kapcsolata van. Eszébe idéztem a két kisgyerekemet, a nemrég vett házamat, rajta a jelzálogot, meg a gyerekek felsőoktatását, amiért egy napon majd fizetnem kell.
Félbeszakított.
– Te aztán tényleg magyar vagy.
Felhívta a Warnert, és azt hazudta, a Paramount meg akarja venni a City Hallt, és ő csak azért telefonál, hogy tudjanak erről. Warnerék is a vétel mellett döntöttek, de gombokat ajánlottak, így azt mondta nekik, a Paramount többet ígér. Warnerék végül rekordösszeggel álltak elő, többet kaptam érte, mint William Goldman a Butch Cassidy és a Sundance kölyökért.
Nem sokkal később kirúgták a Warnertől azokat az igazgatókat, akik a forgatókönyvet megvették. Csaknem 25 esztendővel később a City Hall még mindig ott hevert forgatásra várva valamelyik polcon. Az érte kapott pénznek rég a fenekére vertem.

NB14>!

Ha forgatókönyv-értekezletre mész a stúdióba, ölelj meg mindenkit.
Manapság sokkal jobbak az ölelések, mint az én időmben, mondta egy hetvenes éveiben járó, visszavonult ügynök.
„Az emberek sokkal jobb formában vannak, mint akkor voltak, amikor az ölelés egyet jelentett azzal, hogy lepattantál valami sörhasról.”

NB14>!

Magadat úgy rabolod ki, ahogy tetszik.
Raymond Chandler állandóan ezt tette, a vázlatokból novellákat, a novellákból regényeket, a regényekből forgatókönyveket írt.
Mint mondta:
„Enyémek a szerzői jogok. Úgy használom fel az anyagaimat, ahogyan jónak látom. Ennek semmilyen etikai vagy morális vetülete nincs.”
Chandleren egyszer elverték a port azzal az indokkal, hogy önmagát plagizálja – nevezetesen egy olvasó, bizonyos E. Howard Hunt tette ezt, aki 20 évvel később ott volt abban a brigádban, amelyik betört a Watergate szállodába.
Huntnak nyilván az ég egy adta világon semmi problémát nem okozott, ha mástól kellett lopni.

Kapcsolódó szócikkek: Watergate-ügy
NB14>!

Joseph Paul Franklin mindazt képviselte, amit a nemzedékem gyűlölt és az amerikai társadalomban megváltoztatni próbált: a rasszizmust, az antiszemitizmust, a cowboymítoszt, a fegyvermániát, a hímsovinizmust, a feleségverést.

NB14>!

Alvin Sargent:
Ha meghalok, azt íratom a sírkövemre: „Végre egy cselekmény!”

NB14>!

A legtöbb rendező passzív-agresszív kígyó.
Ami igen bonyolulttá teszi az életed. Annyit tesz: nem mondják meg, ha nem tetszik a forgatókönyved, vagy abban valami. A hátad mögött írják át, vagy megpróbálnak erre a célra forgatókönyvírót szerezni. Avagy azt állítják, fantasztikus a forgatókönyved, de a stúdió be akar hozni egy másik forgatókönyvírót, aki megcsinálna „valami minimális kis változtatást… holmi fazonigazításról van szó, nem többről.”
Halálosan gyűlölik a konfrontációkat, legtöbbnyire egyetértenek veled, és aztán, amikor nem vagy ott a forgatáson, pont az ellenkezőjét csinálják. És amikor látod a kész filmet, majd nekik mész és megkérdezed, mégis mi a lófaszt csináltak a forgatókönyveddel, tágra meresztik a szemüket:” Hogyhogy? Én egy vesszőt nem változtattam rajta.”
Vagy: „Nem volt más választásom. Ezeket a változtatásokat a stúdió rendelte el. Csak nem szóltam róluk, mert tudtam, mennyire felhúznád magad.”
Vagy: „Nem szerettem volna, ha megbántódsz.”
Vagy: „A sztár egyszerűen nem akarta megcsinálni azt a jelenetet. Próbáltam ragaszkodni ahhoz, amit írtál, de hát te is tudod, milyen arrogáns tud lenni. A forgatókönyved védelme majdnem az állásomba került.”

NB14>!

Ha rendezővel vitázol, ugorj a torkának.
Sam Spiegel Elia Kazannal vitázva azt mondta neki:
„Mi az ördögöt tudsz te azon kívül, hogy a barátaid ellen tanúskodsz?”
Az An Alan Smethee Film: Burn Hollywood Burn kapcsán azt mondtam Arthur Hilllernek:
„Lófaszt se tudsz arról, amit csinálsz, te totyogi vén köcsög!”
(Később bocsánatot kértem.)