!

Daniel Arasse francia

1944. november 5. (Orán (Algéria)) – 2003. december 13.

KatalógusnévArasse, Daniel

Képek 1

Könyvei 8

Daniel Arasse: Festménytalányok
Daniel Arasse: Festménytörténetek
Daniel Arasse: Művész a műben
Daniel Arasse: Raffaello látomásai
Daniel Arasse: Leonardo
Daniel Arasse: Le portrait du diable
Daniel Arasse: Histoires de peintures
Daniel Arasse: Bildnisse des Teufels

Népszerű idézetek

kkata76>!

A nők mind egyformák, különösen némelyikük.

105. oldal - Magdolna gyapja

9 hozzászólás
dontpanic IP>!

Mindent be lehet bizonyítani, csak jól kell hozzá érvelni.

Dorqa>!

A perspektívát Firenzében találták fel 1420 és 1450 között.

47. oldal

1 hozzászólás
Aurore>!

Az ötlet egyébként lenyűgözte a középkori Biblia-magyarázat egyik szakértőjét, amikor, jó régen volt, előadtam neki egy bolognai találkozásunk alkalmával. Szerinte, még ha ez a csiga a fajtájának egyetlen példánya lenne is, akkor sem teljesen őrült gondolat, hogy ábrázolhatta az Atyaistent. Mivel, magyarázata, az egyik legfontosabb kérdés, ami a középkori exegétákat foglalkoztatta, az Ádám és Éva bűnbeesését az Angyali üdvözlettől elválasztó, végtelenül hosszú időszak volt. Ez a hosszú időtartam vetette fel a pokol tornácának és az ott rostokoló szerencsétlenek tömegének kérdését is, akik a megváltó eljövetelére várnak (aki egyébként Szent Ágoston szerint meg is jelenik ott, rögtön halála után, még a feltámadása előtt). Noha Isten az örökkévalóság óta tudta, hogy meg fog testesülni a mi megváltásunkért, mégis miért várt vele olyan sokáig? – tették föl maguknak a kérdést. Másképpen fogalmazva: miért viselkedett úgy, mint egy csiga? A csiga kiváló eszköz lehetett, hogy emlékeztessen az Angyali üdvözlet kontextusában a lassúságra, amellyel Isten eljárt, mielőtt olyan villámgyorsan inkarnálódott. Umberto elismerte, hogy nem jut eszébe egyetlen középkori szöveg sem, melyben ez a gondolat benne lenne, de ha akarom, szívesen talál nekem, vagy ha mégsem találna, akkor szívesen megírja ő maga; hisz ebben a szakmában sem nevezhető járatlannak.

36-37. oldal, A csiga tekintete (Typotex, 2010)

7 hozzászólás
Dorqa>!

A perspektívával azt kellett bemutatni, hogy a város, a városállam a humanista és civil történelem színhelye. Mélységesen meg vagyok győződve arról, hogy ez a perspektíva első politikai értelmezése.

105. oldal

Dorqa>!

És éppen ez zavar engem a festészetben: anyagai és formái gondolatokat közvetítenek,ám nekem csak szavaim vannak arra, hogy számot adjak erről, tudván tudva, hogy ez épp olyan lehetetlen vállakozás, mint amilyen a Danaidáké volt. Ők repedt korsókban töltöttek szünet nélkül vizet feneketlen edénybe, én pedig hozzájuk hasonlóan hiába próbálom szüntelenül szavakkal leírni, milyen is a festészet, soha nem érem el az érzésnek a festményben rejlő minőségét.

23. oldal

Dorqa>!

Kétségtelen, az ikonográfusok a művészettörténet tűzoltói: azért vannak itt, hogy lecsendesítsék a játékot, kioltsák a tüzet, amit egyik-másik anomália lángra lobbanthat, mert arra kényszerítené Magát, hogy közelebbről is megnézze, amit lát, és konstatálja, hogy nem minden olyan egyszerű és magától értetődő, mint azt szeretné.

30. oldal

Dorqa>!

A XV. század végén Firenzében, a perspektíva par excellence városában, a festészet történetét előrelendítő, legkiemelkedőbb festők többé-kevésbé elveszítették érdeklődésüket a perspektíva iránt. Valójában Firenzében 1490 táján már régimódi eljárásnak számított az aprólékosan kidolgozott mértani perspektíva, mert meghaladták ezt a problémát.

103. oldal

Enikő_Rácz>!

Ha a művészetnek volt története, és ha még mindig van, az a művészek munkájának köszönhető, és részben annak, ahogyan ők nézték a múlt műveit, ahogyan magukévá alakították őket.

Dorqa>!

… az érzés is gondolat, amelyet egy képzőművészeti alkotás láttán átélünk, csak szavak nélküli gondolat.

19. oldal